5 دبستانی

وبلاگی برای تمام کودکان

ورود

صفحات جانبی

تبلیغات

                                                                                                    


نام درس: ریاضی           پایه: اول دبستان           کلاس:1/1         مدرسه: استاد شهریار

سال تحصیلی: 89-1388             مدت اجرا: 45 دقیقه           تعداد دانش آموزان: 34 نفر

موضوع: طرح درس روزانه تفریق           مجری: ارژنگ

 

 

·                      هدف کلی درس:      

                       *دانش آموزان در این درس با تفریق یك رقمی آشنا شوند.

 

 

·              اهداف جزیی: دانش آموزان در این درس؛    

                       *علامت تفریق را بشناسند.

                       *با، باقیمانده در یك تفریق آشنا شوند.

                       *با كاربرد تفریق در مسایل، آشنا شوند.

                       *به نحوه كاربرد تفریق در مسایل روزمره علاقه مند شوند.

                       *با مفهوم "از" در ریاضیات آشنا شود.

                 

 

·                      اهداف رفتاری: دانش آموزان در پایان درس؛

            *علامت تفریق را با شناخت مفهوم آن می نویسد.(شناختی درك و فهم)

            *برای شكلهای رسم شده، تفریق می نویسد.(شناختی- درك و فهم)

            *باقیمانده تفریق را به درستی تشخیص دهد.(شناختی- دانش)

            *به سوالات كتاب با علاقه پاسخ دهند.(عاطفی- واكنش)

            *از 5 تفریق داده شده 3 تفریق را به درستی حل كند.(شناختی-كاربرد)

 

 

·                     رفتار ورودی:

                       *دانش آموزان با عدد نویسی آشنا باشند.

                       *دانش آموزان جمع یك رقمی را بدانند.

 

·                     آزمون رفتار ورودی (ارزشیابی ورودی):

                       *دانش آموزان از عدد صفر تا 7 را در دفتر خود بنویسند.

                       *جمع های زیر را در دفتر خود حل كنند.

3+1=                                       4+3=                                   4+2=

 

مفاهیم كلیدی درس:

علامت تفریق(-)، مفهوم باقیمانده در تفریق، علامت مساوی(=)، عبارت تفریق، تفریق یك رقمی، مفهوم "از" در ریاضی

 

 

مهارتهای قبل از تدریس:           *شروع درس با نام و یاد خدا

                                                 *سلام و احوالپرسی، حضور و غیاب

                                                 *مشخص كردن موضوع تدریس

                                                 *ارزشیابی ورودی

 

 

 

مهارتهای حین تدریس (ارائه درس جدید):

 

 

 

مراحل تدریس

فعالیتهای معلم

فعالیتهای دانش آموزان

زمان

 

مجسم

 

*ایجاد انگیزه: برای ایجاد انگیزه 4 عدد بادكنك یك رنگ به كلاس می برم و به صورت كاملا اتفاقی!!! یكی از بادكنك ها می تركد و ...

*سوالاتی در رابطه با مرحله ایجاد انگیزه پرسیده می شود، مثلا؛

- چند تا بادكنك وجود داشت؟

- چند تا از بادكنك ها تركید؟

- الآن چند بادكنك مانده؟

و ...

*  در این مرحله 5 دانش آموز را انتخاب می كنم و از بقیه پرسیده می شود كه چند تا از دوستان شما اینجا حضور دارند؟ (روی تخته كلاس می نویسم 5)

در ادامه به 2 نفر از دانش آموزان می گویم كه بنشینند و از سایرین می پرسم چند نفر نشستند؟ (روی تخته می نویسم 2)

و می پرسم، حالا چند نفر باقی ماندند؟ (روی تخته می نویسم 3)

در آخر نیز می گویم؛ 2 نفر از 5 نفر می ماند 3 نفر

سپس جلوی تخته می روم و می گویم كه در ریاضی این جمله به صورت 3=2-5 نوشته می شود و می خوانم 5 منهای 2 مساویست با 3

*می توان برای تفهیم بیشتر با گرفتن چند مداد از خود بچه ها و پرسیدن سوالات مشابه كار را ادامه داد.

 


داستان تركیدن بادكنك را بیان می كنند.



به سوالات این بخش پاسخ می دهند.

 


پاسخ می دهند.(5 نفر)



پاسخ می دهند.(2 نفر)
 

پاسخ می دهند.(3 نفر)

 

 

تكرار می كنند.

 

با توجه به تخته و علائم تكرار
می كنند.

 

10 دقیقه

 

نیمه مجسم

 

* شكل 4 گل را بروی تخته كلاس می كشم و تعداد آنها را از دانش آموزان می پرسم، بچه ها چند تا گل می بینید؟ (در وسط تخته می نویسم 4)

بعد روی 3 گل را خط می كشم و می پرسم، روی چند گل خط كشیدم؟ (عدد 3 را با فاصله مناسب جلوی عدد 4 مینویسم)

سپس می گویم 4 گل داشتیم، روی 3 گل خط كشیدم، حالا چند گل باقی مانده است؟ و می گویم؛

3 گل از 4 گل می ماند 1 گل

پس از اینكه جمله اخیر را چندین بار تكرار شد، می گویم؛ 3 از 4 می شود 1

و در ادامه نوشته تخته را تكمیل كرده و می خوانم؛

4 منهای 3 مساویست با 1
 

نكته: ضمن ذكر جمله بالا حتما به اعداد، نماد تفریق و نماد تساوی اشاره می كنم.





پاسخ می دهند.(4 گل)

 

پاسخ می دهند.(3 گل)

 


پاسخ می دهند.(1 گل)

 


تكرار می كنند.

 

10 دقیقه

 

مجرد (انتزاعی)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در این مرحله همانطور كه از نامش برمی آید روی اعداد، نشانه ها و علائم كار می كنیم، به این صورت كه در این مرحله با حل تمرین ها و مثالهای بیشتر به یادگیری هر چه بهتر دانش آموزان كمك می كنیم.

اصولا در این مرحله از تدریس، از ابزار یا وسائل آموزشی و كمك آموزشی كمتر بهره می بریم و با نشانه ها، اعداد و علائم سرو كار داریم،

مثلا؛ دانش آموزان نمونه های زیر را به صورت انتخابی یا داوطلبانه روی تخته حل می كنند:

=1-5      =2-3     =4-6     =3-5    

در ادامه دانش آموزان كتابهای خود را باز می كنند و تمرینهای صفحه 78 را با نظارت معلم حل می كنند، در این مرحله اشكالات احتمالی نیز رفع می شود.

 

 

 

 

تعدادی از دانش آموزان به صورت داوطلب یا انتخاب معلم روی تخته كلاس سوالات را پاسخ می دهند.

 

 

تمارین صفحه 78 را با دقت پاسخ می دهند.

 

15 دقیقه

 

 

 

مهارتهای پایان تدریس: (10 دقیقه)

 

*جمع بندی تدریس؛ كه با نوشتن یك تفریق و حل آن و توضیح نمادها و علائم صورت می پذیرد.

*ارزشیابی پایانی: در پایان درس برای اینكه مطمئن شویم دانش آموزان درس را بخوبی فرا گرفته اند، سوالاتی در رابطه با تفریق پرسیده می شود، مثلا؛ تفریق مربوط به شكل زیر را بنویس:

*برای تعیین تكلیف چند نمونه تفریق روی تخته می نویسم تا در دفتر خود یادداشت كنند و آنها را حل كنند.

 

 

رسانه های آموزشی: بادكنك، تخته كلاس، گچ، كتاب درسی، تمارین كتاب صفحه 78،

 

الگوهای تدریس: پرسش و پاسخ، سقراطی، نمایشی در مرحله ایجاد انگیزه و ...

 

مدل استقرار دانش آموزان: برای پویاتر شدن كلاس و دانش آموزان، بهتر است از روش های نوین چینش استفاده شود. چینش كلاس من به صورت حرف (U) یو انگلیسی است، كه این موضوع باعث می شود همه دانش آموزان درگیر درس و كلاس شوند. در ضمن در این مدل همه دانش آموزان تخته را براحتی می بینند و سركشی به كار آنها آسان تر است.


برای طرح درس های دیگر اینجا کلیک کنید



:: حقوق تمامی مطالب این سایت محفوظ است

طراح: سایت ستاپ
Related Posts