5 دبستانی

وبلاگی برای تمام کودکان

ورود

صفحات جانبی

تبلیغات


نمایش خلاق:



نمایش خلاق یک روند علمی و گروهی کار با کودک است که در آن مربی با تشخیص توانایی ها و نیازهای کودکان , با کمک خودشان , مفهومی را در قالب نمایش به صورت غیر مستقیم آموزش می دهد.

نمایش خلاق , یک تمرین برنامه ریزی شده است برای یادگیری کودک و وسیله ای برای بیان آزادانه ی ایده ها , احساسات و رفتارهای اوست.

نمایش خلاق , یک فعالیت لذت بخش است که در آن کودکان , به واسطه حرکت , پانتومیم , بدیهه گویی , نقش بازی کردن و شخصیت پردازی به طور تجربی می آموزند.

نمایش خلاق , راهی برای آمیزش هنر و آموزش است.وبه منزله یک شیوه مطلوب یادگیری است. که در عین حال باعث رشد شخصیت و پرورش ذهن و خلاقیت کودکان می گردد.

در نمایش خلاق ساخت یک قصه یا نمایش در سطح حرفه ای و مطلوب , هدف نیست , بلکه کیفیت مسیری که کودک به همراه مربی طی می کند و مشارکت او در تمام مراحل مورد نظر می باشد.

معیارها :

1 فعالیت مطابق با تعریف نمایش خلاق باشد.

    نمایش خلاق یک روند علمی و گروهی کار کودک است که در آن مربی با تشخیص توانایی ها و نیازهای کودکان و با کمک خودشان , مفاهیمی را در قالب نمایش ( بازیگری و نقش بازی کردن ) به صورت غیر مستقیم آموزش می دهد.

2 فعالیت می بایست مناسب با ویژگیها و تواناییهای سنی کودکان طراحی شود.

3 در نمایش خلاق روند فعالیت مهم تر از نتیجه آن است.

در نمایش خلاق آماده شدن یک قصه یا نمایش در سطح حرفه ای و مطلوب , هدف نیست . بلکه مهم تر از آن ارزیابی کیفیت مسیری است که کودک به همراه مربی طی می کند و در تمام مراحل تمرینات , مشارکت مستقیم دارد.

نکته : هدف نمایش خلاق تربیت هنر مندانی حرفه ای نیست.

4 در نمایش خلاق تاکید بر امکانات و تجهیزات نیست.

نمایش خلاق تنها به یک گروه کودک , یک مربی واجد شرایط ( خلاق و همراه با کودک در تمام مراحل و نه فرمان دهنده ) و فضایی که بتوان در آن به راحتی فعالیت کرد نیاز دارد.

نکته : چون در نمایش خلاق تاکید بر نقش آفرینی کودک است.وجود امکاناتی مثل لباس خاص نمایش , وسایل صحنه , گریم , موسیقی , و.... ضروری نیست. در صورت وجود این گونه امکانات در مراکز آموزشی می توان از آن ها استفاده نمود.

5 در نمایش خلاق باید آزادی عمل نسبی برای کودک وجود داشته باشد.

دادن آزادی عمل به کودک ضمن ایجاد احساس امنیت باعث می شود , او با یک حقیقت روبرو شده , آن را جستجو کرده و بر طبق یافته های خود عمل کند, و این فرصت مناسبی برای کسب تجربه و بیان خلاق توسط اوست.

نکته : آزادی عمل نسبی به این معنی است که کودک در چارچوب برنامه کلاس آن چه را مربی از او خواسته , به دلخواه نمایش داده یا بیان کند.

 

6 گسترش عنصر تخیل

اگر توانایی به تصور در آوردن آن چه وجود ندارد را تخیل بنامیم , نمایش خلاق باید بتواند تخیلات کودکان را هدایت و گسترش دهد و به امور عینی نزدیک کند.هم چنین باید بتواند برخوردهای عملی و عینی کودک را با واقعیت دنیای پیرامونش بیشتر و نزدیک تر کند.

7 نمایش خلاق باید بتواند باعث برانگیختن , تقویت و پرورش خلاقیت کودکان شود.

در نمایش خلاق توجه به بداهه پردازی و خلق کردن در لحظه , باعث برانگیختن خلاقیت شده و استفاده از اعضای بدن و صدا در اجرای نمایش خلاق توسط کودک , تکرار و تداوم آن و همراهی به موقع و مناسب مربی در نمایش خلاق موجب تقویت و پرورش خلاقیت می گردد.

8 نمایش خلاق متن از پیش تعیین شده ندارد و اساس کار بر بدیهه پردازی ( بداهه پردازی ) است.

همه چیز در لحظه و با کمک خود کودکان خلق می شود. متنی برای حفظ کردن وجود ندارد . و تنها متنی که از قبل تهیه می شود, شرح فعالیتی است که مربی آن را بر اساس موضوع واحد کار و در نظر گرفتن تعداد و نوع تمرینات تهیه می کند. ولی چگونگی اجرای تمرینات به عهده ی خود کودکان است.

9 مشارکت همه کودکان در تمام مراحل فعالیت

در نمایش خلاق مشارکت کودکان لازم و ضروری است . آنها در مراحل مختلف فعالیت ( بحث و گفتگو , اجرای تمرینها , قصه سازی و نمایش دادن آن ) در کنار مربی مشارکت مستقیم و غیر مستقیم دارند.

ضروری است تمام کودکان در فعالیت شرکت کنندو کودکی منفعل نباشد.

نکته : در نمایش خلاق همه کودکان , شرکت کننده , اجرا کننده و تماشاگر هستند.

توصیه ها :

- در نمایش خلاق مربی نقش راهنما و هدایت کنندگی را داشته و مسولیت طراحی و سازمان دهی تمرین ها را به عهده دارد. و نباید الگوی حرکتی به کودکان بدهد.

- باید از مستقیم گویی پرهیز شود. فعالیت باید به گونه ای طراحی شود که کودکان در حین انجام فعالیت به مفاهیم آموزشی دست یابند. کودکان در هر تمرین , نکاتی می آموزند , در نتیجه نیازی به جمع بندی یا مرور مطالب آموزشی در انتهای فعالیت نمی باشد.

- تمرینات از ساده به پیچیده و از بی به با کلام ( خرده نمایشها ) و از فردی به جمعی طراحی و اجرا شود.

- در نمایش خلاق , مربی باید به جذابیت و شاد بودن فعالیت و هم چنین جنبه سرگرمی کنند گی اجرای آن نیز توجه کند.

- در نمایش خلاق مربی به کودکان کمک می کند تا اصل (( فاصله گذاری )) را رعایت کنند.

یعنی کودکان و مربی , حرکتی پاندولی و نامنظم بین نقش و خودشان دارند. چون نمایش خلاق یک جریان آموزشی است که در این حرکت پاندولی مطالب آموزشی به راحتی رد و بدل می شود , ضمن اینکه تاکید بر عدم پرورش بازیگران حرفه ای می شود.

- مربی لازم است در حین اجرای فعالیت با کودکان به ارزش درمانی نمایش خلاق توجه نماید.
:: حقوق تمامی مطالب این سایت محفوظ است

طراح: سایت ستاپ
Related Posts