5 دبستانی

وبلاگی برای تمام کودکان

ورود

صفحات جانبی

تبلیغات

 

کودکان بیش فعال همراه با نارسایی توجه

 

نکته هایی برای معلمان درمورد کودکان بیش فعال همراه با نارسایی توجه

 

دانش آموزانی که در کلاس درس دردسر درست می کنند، به بیرون کلاس خیره می شوند، نا آرام هستند و نمی توانند بدون حرکت بنشینند، بدون اجازه حرف می زنند و دائماً جلب توجه می کنند، همیشه از روی عمد این کارها را نمی کنند. گاهی دانش آموزانی که این رفتارها را نشان می دهند، دارای اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی هستند که یکی از متداول ترین اختلال های دوران رشد کودک است. معمولاً این مشکلات قبل از 7 سالگی آغاز می شوند. والدین ممکن است تا وقتی که فرزندشان بزرگتر شده متوجه مشکل او نشوند. از هر 100 دانش آموز حدود 5 نفر ممکن است دارای این اختلال باشند. و پسران سه برابر بیشتر از دختران امکان داشتن این اختلال را دارند.

 

ویژگی های کودکان بیش فعال همراه با نارسایی توجه

 

1- نارسایی توجه

 

- در تمرکز حواس مشکل دارند و به راحتی دچار حواس پرتی می شوند.

- به دلیل نارسایی در توجه و تمرکز حواس دارای دامنه ی توجه کمی هستند و ازین رو مرتب وارد خیال پردازی و رؤیا می شوند. که این مسئله به نوبه ی خود مشکلاتی در پیشرفت تحصیلی، رفتار کلامی و رفتارهای اجتماعی آنان به وجود می آورد.

- توجه زیادی به جزئیات ندارند.

-  کارهای مدرسه و کارهای روزانه ی خود را چه در کلاس و چه در منزل تا آخر دنبال نمی کنندو آنها را به پایان نمی رسانند.

 - نمی توانند به یک وظیفه(تکلیف) و یا عمل سروسامان بدهند.

- وسایل خود را از قبیل اسباب بازی، تکالیف مدرسه و کتابهای شان را گم می کنند.  

 

2- بیش فعالی

 

دارای جنب و جوش زیاد هستند. جنب و جوش زیاد این کودکان حتی از دوران درون رحمی توسط مادران گزارش شده است. آنها زودتر از دیگران از خواب بیدار می شوندو در خانه دائماً این طرف به آن طرف می روند و در جابه جایی ها چندان ملاحظه گر نیستند که این بی ملاحظه بودن آن ها را در معرض خطر و تصادف قرار می دهد.

 

3- تکانشی بودن

 

تکانشی بودن یکی دیگر از ویژگی های اصلی این کودکان است . این کودکان قبل از این که راجع به عملی فکر کنند آن را انجام می دهند.برای مثال ممکن است بطور ناگهانی وسط خیابان شروع به دویدن کنند و از یک سمت به سمت دیگر خیابان بدون نگاه کردن حرکت کنند، ویا اینکه حرفی را بدون تفکر بزنند.

  تکانشی بودن باعث می شود که کودک نتواند به اندازه ی کافی هدف مدار عمل کند.ازین رو ممکن است روزی بتواند تکلیفی را انجام بدهد و روز دیگر مشابه آن تکلیف را نتواند انجام بدهد به همین خاطر معلم یا والدین فکر می کنند که او به اندازه ی کافی توجه و تلاش نمی کنددر نتیجه برای کودک فشار روانی ایجاد می کنند. تکانش بودن می تواند علت بسیاری از پرخاشگری ها و بزهکاری های دوران کودکی و نوجوانی شود.

 

 

شناسایی در مدرسه

بسیاری از کودکان دارای اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی معمولا وقتی در محیط آموزشی- اجتماعی مدرسه قرار می گیرند، مورد توجه و شناسایی واقع می شوند. معلمان می توانند با توجه به ویژگیهای این کودکان آنها را شناسایی کنند و برای ارزیابی دقیق و جامع تر به روان شناس و یا روان پزشک معرفی کنند. ضمناً معلمان باید به این نکته ها و علائم نیزتوجه کنند:

این دانش آموزان به حرف معلم گوش نمی کنند، در انجام تکلیف مشکل دارند، دچار بی ثباتی هستند، دست و پا چلفتی بوده و خیلی زود حواسشان پرت می شود، در دوست یابی مشکل دارند ، بدون فکر عمل می کنند و به پرسش ها بدون تفکر پاسخ می دهند. از نظر رشدی نابالغ و کوچکتر به نظر می رسند، معمولاًدر یک یا چند درس مشکل دارند ، اغلب پرخاشگر هستند، بیش از حد صحبت می کنند، وسط صحبت دیگران می پرند، نمی توانند در انجام کارهامنتظر نوبت خود باشند، نمی توانند بی سرو صدا بازی کنند، بدون اجازه از روی نیمکت خود بلند می شوند و به وسط کلاس می آیند.

 

اقدامات مفید از طرف معلم:

 

در صورتی که ویژگیهای فوق را در دانش آموزی مشاهده کردید، ضمن معرفی او به روانشناس یا دکتر روان پزشک کودک، می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

 

1.      کسب اطلاعات بیشتر راجع به این اختلال

2.      ایجاد طرح دارو درمانی در صورتی که والدین و پزشک احساس کنند که کودک به دارو درمانی نیاز دارد.

3.       نیمکت یا صندلی او را در کنار پنجره یا جایی که ممکن است حواس او را پرت کند قرار ندهید. بهتر است نیمکت او رادرکنار میز خود یا در ردیف اول قرار بدهید. اگر راست دست است او را در جلوی کلاس سمت راست قرار بدهید این کار کمک می کند تا او کمتر حواسش پرت شود.

4.      او را در یک گروه کلاسی عضو کنید تا کارهایش را بطور گروهی انجام بدهد.

5.      تکلیف های طولانی و بزرگ را برای او به قسمت های کوتاه و کوچک تقسیم کنید.

6.      او را زود به زود تشویق کنید. او به پاداش های پیوسته و در زمان های کوتاه نیاز دارد.

7.      تماس های چشمی خود را با او به طور مستمر حفظ کنید و او را زود به زود نگاه کنید.

8.      در جاهای مهم با حالت ها و حرکت های خود به او بفهمانید که کدام قسمت درس مورد تأکید است.

9.      وقتی درس می دهید یا دانش آموزان در حال انجام تکلیف هستند، مراقب باشید که روی نیمکت خود شلوغ نکند و وسایل غیر ضروری را کنار بگذارد.

10. بهتر است نیمکت او انفرادی باشد اگر ممکن نیست به او صندلی تکی بدهید یا دست کم تعداد نفرات را در نیمکت او کمتر کنید.

11. سعی کنید از رنگ ها بخصوص مواد دیداری مثل نقاشی، مجسمه، عکس، فیلم و مواد لمسی مثل کچ، کاغذ، خمیر و غیره... بیشتراستفاده کنید. نتیجه ی تحقیقات بیشماری نشان داده است که این دانش آموزان در یادگیری از راه دیدن و لمس کردن بهتر هستند.

12. تنها تعداد کمی از این دانش آموزان کند ذهن هستند. ولی برای استفاده از توانایی ها و هوش به محیطی سازماندهی شده نیازدارند. این موضوع را به والدین آنها نیز بگویید.

13. تکلیف های جلسه ی بعد را بیش از یک بار یادآور شوید و بخصوص به او تأکید کنید که منظورتان چیست. همچنین از او بخواهید که آن را در دفترچه ی یادداشت خود بنویسد.

14. به او یاد بدهید که چگونه باید از حرف های معلمش یادداشت بردارد. در برخی موارد که مشکل دانش آموز خیلی شدید است می توانید جاهای مهم را خودتان به او نشان بدهید یا برایش خط بکشید.

15. هنگامیکه دانش آموزان مشغول انجام تمرین یا تکلیف کلاسی هستند، به کارهای اوبیشترسر بزنیدوکارهای اورا وارسی کنید.

16. این دانش آموزان به جنب وجوش بیشتر نیاز دارند گاهی به آن ها اجازه بدهید به حیاط بروند و دوباره برگردند.

17. به او یاد بدهید که با رنگ های مختلف چگونه می تواند کارهایش را سازماندهی کند.

18. آن ها را سرزنش نکنید.

19. مرتب به آن ها نگویید که توجه کن... حواست کجاست؟... اگر حواست رابیشترجمع کنی می توانی ...! این عبارت ها باید بسیار کم مورد استفاده قرار بگیرند، چرا که موجب اضطراب دانش آموز می شود.

20. برخی روش های تقویت حافظه را به آن ها یاد بدهیدمانند تصویر سازی ذهنی، ربط دادن موضوع ها با یکدیگر، داستان سازی، کشیدن شکل برای مطلبی که خوانده، نوشتن کارها در تقویم یا برنامه ی زمانی ... و از این دست.

21. این اختلال را به هوش کودک نسبت ندهید.

22. گاهی معلم ممکن است رفتارهای مشکل دار را در این دانش آموز دامن بزند یا حتی بوجود آورد. بنابراین از روش های خشن، تنبیهی و اضطراب زا استفاده نکنید.

23. این دانش آموزان بطور کلی در درک و احساس زمان مشکل دارند به همین علت در تنظیم رفتارهای خود و سازماندهی آن ها مشکل دارندو نمی توانند صبور و شکیبا باشند. اگر چنین دانش آموزی در کلاس داریدبیشتر صبور باشید.

24. به آنها یاد بدهید که کارهایشان را طبقه بندی کنند و از پوشه های مختلف برای این منظور استفاده کنند. برای مثال کارهایی که باید انجام شود در یک پوشه، و کارهایی که در حال انجام شدن است در پوشه ی دیگر.

25. به آن ها بگویید فصل ها و قسمت های بزرگ درسی را جزء به جزء و بتدریج بخوانند و مرور کنند.

26. گاهی بهتر است درسشان را با یک نفر دیگر بخوانند.

27. به او یاد بدهید که چگونه باید تکلیف هایش را مرور کند

28. به او یاد بدهید که کار هایش را با ساعت تنظیم کند.  

:: حقوق تمامی مطالب این سایت محفوظ است

طراح: سایت ستاپ
Related Posts