5 دبستانی

وبلاگی برای تمام کودکان

ورود

صفحات جانبی

تبلیغات

طرح درس روزانه ورزش


درس: ورزش و تربیت بدنی           پایه: چهارم ابتدایی                  کلاس: 2/4       

صفحات: 45-42                  تعداد دانش آموزان: 24 نفر        آموزشگاه: دانش  

سال تحصیلی: 88-87           مدت اجرا:  65 دقیقه              اجرا: نوازش

 

·        هدف کلی درس:      

                       *تمرین تقویت، نظم و انضباط و همکاری اجتماعی

 

·        اهداف رفتاری:  دانش آموزان در پایان درس قادر خواهند بود؛

                       *روی توپ تسلط داشته باشند.

                       *با مقررات و قوانین آشنا شوند و آنرا اجرا کنند.

                       *دریبل زدن را به چند شکل متفاوت یاد بگیرند.

                       *توپ را به خوبی پاس دهند.

 

·        وسایل و ابزار لازم:

                       *تشک ورزشی

                       *طناب یا چوب (2 عدد) به طول 3 متر

                       *توپ هندبال 12 عدد

                       *کاور برای مشخص شدن گروهها در 2 رنگ

                       *لیست کلاسی برای خواندن اسامی دانش آموزان و گروه بندی

                       *سوت ورزشی


مرحله

فعالیت ها

وسایل مورد نیاز

زمان

آمادگی:

( این مرحله قبل از مرحله اصلی انجام می شود و شامل موارد ذکر شده است.)

ادامه مرحله آمادگی:

تعویض لباس همه دانش آموزان باید لباس و کفش ورزشی بپوشند. (بررسی می کنم.)

حضور و غیاب اسامی دانش آموزان را به ترتیب از روی لیست کلاسی می خوانم.

صف بندی دانش آموزان به ترتیب اسام خود پشت سر هم می ایستند. (ستونی)

گروه بندی دانش آموزان به 2 گروه مساوی تقسیم می کنم.

آموزش علائم دانش آموزان با صدای سوت، دست زدن و ... شروع به حرکت می کنند یا می ایستند.

لیست اسامی دانش آموزان

سوت

10 دقیقه (15%)

آمادگی عمومی (گرم کردن) دانش آموزان با فاصله 2 متر از یکدیگر در محوطه (محل خط کشی شده در زمین) می ایستند و با صدای سوت شروع به حرکت می کنند، با شنیدن مجدد صدای سوت متوقف شده و در جهت مخالف می دوند، این حرکت 2 بار تکرار می شود

آمادگی اختصاصی (حرکتهای شیرینکاری) در این حرکات از تشک ورزشی برای جلوگیری از صدمات احتمالی استفاده می شود.

·        2 گروه رو به روی هم قرار بگیرید.

·        بدنتان را به طرف و به هر اندازه که توانایی دارید بکشید. (3 بار راست و 3 بار چپ)

·        هر دانش آموزان یکبار روی تشک ورزشی دراز کشیده و غلت بزند.

·        روی 2 دست خود حرکت کنید در حالی که همبازی شما پاهایتان را گرفته. (ابتدا گروه اول)

·        روی تشک پل بزنید. (یک نمونه خودم انجام می دهم)

محوطه خط کشی شده

تشک ورزشی

15 دقیقه (25%)

اصلی:

(در این مرحله هدف، آموزش ورزش جدید یا تمرین آموخته های پیشین است.)

ادامه مرحله اصلی:

انجام حرکتهای هماهنگ

الف) چوب یا طناب را روی پایه های آجری یا هر وسیله ای که بتوان چوب یا طناب را روی آن گذاشت و از زمین فاصله داد، میگذاریم.

ب) چون کلاس به 2 گروه تقسیم شده است، دانش آموزان یک به یک و به طور همزمان به صورت جفت پا از روی طناب یا چوب می پرند. (با توجه به شکل)

ج) قوانین 1- دانش آموزان با صدای سوت شروع به حرکت می کنند.          2- پای هر دانش آموزان چوب را بیاندازد یا با طناب برخورد کند، خطا محسوب می شود و یک امتیاز از گروه وی کسر می شود.

شکل

گروه اول؛

* * * * * * * * * * *            

* * * * * * * * * * *    

گروه دوم؛         

چوب یا طناب و پایه های آجری

سوت، اسامی دانش آموزان با اسم گروهها

10 دقیقه (15%)

انجام بازیهای فنی ورزشی (در ابتدای هر نمونه یکبار خودم انجام میدهم.)

الف) پاس دادن توپ با دو دست: دارای 3 مرحله به شرح زیر است؛     1- دانش آموزان طبق گروههای اول و دوم روبروی هم قرار می دهم، (با فاصله 2 متر از هم) به طوری که هر دو نفر مقابل هم یک توپ داشته باشند. این دو نفر توپ را با دو دست بین هم رد و بدل می کنند. ( 10 بار)             2- دانش آموزان توپ را با دو دست می گیرند واز طرف راست و بعد از طرف چپ به یکدیگر پاس می دهند. (هر طرف 5 بار)                3- دانش آموزان توپ را با دست می گیرند، در حالی که بالا می پرند آنرا به یکدیگر رد و بدل می کنند. (5 بار)

ب) پاس دادن توپ با یک دست: مراحل زیر را شامل می شود؛            2- دانش آموزان توپ را با دو دست بالای سر می گیرند و ان را با دست راست و بعد با دست چپ به یکدیگر پاس میدهند. (5 بار)              3- توپ 5 بار را از زیر دست و با یک دست پاس می دهند.

ج) پاس دادن توپ با چند بار روی زمین زدن:              1- دانش آموزان توپ را به زمین بزنند به طوری که پس از چند بار تماس با زمین به همبازی مقابلش برسد. (10 بار)        2- توپ را 2 بار به زمین بزنید و پس از گرفتن آن، به سرعت با زدن به زمین به همبازیتان پاس دهید. (5 بار)

د) دریبل زدن با توپ: با توجه به مراحل زیر انجام می پذیرد؛    1- دانش آموزان توپ را از فاصله 4 متری به طرف همبازی خود دریبل کنند و توپ را از او رد کند.             2- دانش آموزان سعی کنند توپ را از طرف راست همبازی خود دریبل کنند، بار دیگر همین عمل را از سمت چپ او انجام دهید.        3- دانش آموزان توپ را به طرف همبازی خود دریبل کنند و آن را از روی سر او رد کنند. (3 بار)

نکته 1: می توان حرکات دیگری برای پاس دادن توپ، رد کردن آن و ... انجام داد.

نکته 2: در ابتدا و شروع هر حرکت یکبار معلم آنرا انجام می دهد تا دانشآموزان از طریق دیدن و تقلید آن حرکت را یاد بگیرند.

توپ 12 عدد

توپ 12 عدد

20 دقیقه (30%)

بازگشت به حالت اولیه:

(هدف از این مرحله نیز از نامش پیداست.)

Recovery

دویدن بعد ارز فعالیت های ورزشی مانند مرحله آمادگی عمومی، دانش آموزان با فاصله 2 متر از یکدیگر دور محوطه قرار می گیرند و با شنیدن صدای سوت به صورت آرام شروع به دویدن می کنند. (3 دور)

دانش آموزان در مرحله دوم با همان فاصله 2 متر راه می روند و با صدای سوت می نشینند و بعد از شنیدن مجدد صدای سوت بلند می شوند و حرکت را ادامه می دهند، این کار تا 3 دقیقه ادامه پیدا می کند.

جمع آوری وسایل دانش آموزان وسایل را جمع آوری می کنند و در جای خود قرار می دهند.

تعویض لباس پس از جمع آوری وسایل دانش آموزان لباس های خود را تعویض می کنند و بعد از آن دست و صورت خود را می شویند.

سوت

رختکن، دستشویی

10 دقیقه (15%)

*جمع مدت اجرای این طرح درس

65 دقیقه

نکات:

1)     این بازی ورزش هم در فضای بسته مثل سالن و هم در فضاهای باز مانند حیاط مدرسه قابل اجراست.

2)     در قسمت حرکتهای هماهنگ اگر چوب یا طناب نبود، می توانیم خطوط را با گچ بکشیم.

3)     این طرح درس با توجه به ویژگی های رشدی کودکان 8 تا 10 ساله (سالهای آخر دبستان) و کمک گرفتن از کتاب "روش تدریس تربیت بدنی در مدارس" نوشته شده است.



برای طرح درس های دیگر اینجا کلیک کنید



:: حقوق تمامی مطالب این سایت محفوظ است

طراح: سایت ستاپ
Related Posts