پیش دبستانی تا ششم ابتدایی

پیش دبستانی تا ششم ابتدایی تحلیل آمار سایت و وبلاگ

5دبستانی،با کودکان برای کودکان،پیش دبستانی تا ششم ابتدایی

نمونه سوال و آزمون های اول تا ششم ابتدایی، کارتون، نقاشی و رنگ آمیزی، کاردستی، فلش کارت و کاربرگ، قصه و مقاله، پیش دبستانی و مهد

دوره ابتدایی؛ شناخت فرصت های مطلوب تربیتی
اهمیت دوره ابتدایی در جهت رشد و شكوفایی استعداد دانش آموزان تا این اندازه اهمیت دارد كه در تعریف نظام جدید آموزشی به دوره «اساس» نام گرفته است. به دلیل این اهمیت و نقشی كه معلمان و مدیران این مقطع تحصیلی در رشد تربیتی و آموزشی دانش آموزان به عهده دارند تا دوره های تحصیلی آینده شكل بگیرد؛ لازم است كاركردهای مهم این دوره از نگاه فعالیت آموزشی و پرورشی شناخته شود تا جایگاه فعالیت مدیران و معلمان مجال بررسی پیدا كند. از جمله كاركردهای مهم این مقطع تحصیلی می توان به امور زیر اشاره كرد:
    رشد ارزش ها: دوره كودكی به واسطه روح مستعد و آماده فراگیر برای
آموختن، زمینه ای را ایجاد می كند كه هر فعالیتی مانند نقشی بر سنگ ماندگار باقی بماند. تحویل گرفتن روح های مستعد دانش آموزان در مدارس ابتدایی این فرصت طلایی را به معلمان و مدیران این مدارس می دهد تا بهترین بهره را برای ظهور و تجلی ارزش ها در كودكان بگیرند.


  رشد اجتماعی: جایگاه رشد اجتماعی در خصوصیات رفتاری قابل مشاهده است. هر
رفتاری برمبنای ارزش های آموخته شده و شكل جسمانی خاص خود در كودك ظاهر می شود. ورود كودك به دبستان آمیخته با رفتار خاصی است و این وظیفه مدرسه است كه این رفتار را تعدیل یا الگوسازی كند و از این طریق است كه تطابق رفتارها با ارزش های انسانی و الهی امكان پذیر می شود.
    رشد عقلانی: ذهن آماده دانش آ موز در ارتباط با روح و جسمش زمینه ای را ایجاد می كند كه پایه اولیه آموزش در این دوره تحصیلی می شود. شاید بتوان مهم ترین نقش مدارس ابتدایی را در عقلانی كردن و ظهور تفكر در دانش آموزان به حساب آورد. فعالیتی كه اگر دقیق شناخته شود، زیربنای بسیاری از فعالیت های دیگر خواهد بود. در این بررسی نمی توان از كوشش ها و تلاش های بسیاری از مدارس موفق در دوره ابتدایی كه مرهون مدیران و معلمان موفق هستند چشم پوشی كرد، اگر چه این قبیل فعالیت ها جای تامل دارند،
   
     اما در نگاه كلی موارد و موضوعاتی وجود دارد كه در اینجا به برخی از آنها اشاره می كنیم:
   
    1 - در شیوه های اجرایی مدارس ابتدایی گاهی در میان مدارس ابتدایی یك منطقه تعدد شیوه ها و برنامه ها را می توان به وضوح مشاهده كرد. این كثرت روش های اجرایی اگر چه از یك برنامه واحد پیروی می كند، اما نتایجی كه به دست می آید یكسان نیست. از این رو گاهی یك دبستان برنامه هایی را در طول سال تحصیلی اش اجرا می كند كه مدرسه نمونه آن در همان منطقه از عهده آن برنمی آید. این اختلاف سطح اجرایی به گونه ای است كه هر سال فاصله مدارس مطلوب را از مدارس موجود بیشتر می كند.
    2 - مدیریت كه نقش محوری فعالیت های
آموزشی و تربیتی را در مدارس به عهده دارد در دوره ابتدایی جایگاهش حساس تر و با اهمیت تر است. مدیرانی در این دوره موفق اند كه بتوانند پاسخ منطقی و مناسبی برای رویكردهای ارزشی و عقلانی و اجتماعی كودكان در مدارس ایجاد كنند. بر خلاف گروهی از مدیران كه تمام فعالیت خود را در زیباسازی در و دیوار مدرسه و امور ظاهری صرف می كنند و از آنچه اهداف زیربنایی است، غافل مانده اند. اگر چه نقش حیاط مدرسه و رنگ و روی كلاس درس را در آموزش پایدار و نقش غیرمستقیم آموزش نمی توان از یاد برد، اما فقط در این مرحله ماندن و در طول سال تحصیلی متناسب با هر فصل فضاسازی ظاهری برای دانش آموزان كردن، تحول اندیشه ای ایجاد نخواهد كرد.
    3 - معلم با تعریف خاص خودش در دوره ابتدایی، یعنی ماهیت بخش و ایجاد فلسفه اصلی در زندگی برای كودكان؛ این اصل زیربنای یادگیری است. معلمی كه جایگاه یادگیری را بر اصل سواد خواندن و نوشتن به كودكان عرضه می كند، آموزش دیروز را در بستر امروز عرضه كرده كه نمی توان انتظار ظهور ارزش هاو خلاقیت و توانایی ایجاد ارتباط مطلوب با محیط را در فراگیران و دانش آموزان چنین معلمی انتظار داشت. بیشترین هزینه ارزشی در دوره های بالاتر تحصیلی از سوی این معلمان بر نظام آموزشی تحمیل می شود كه هزینه های معنوی اش از بعد مادی آن به مراتب فراتر است.
    4 - نادیده گرفتن نقش خانواده ها و اولیا در آموزش و تربیت؛ در ابعاد ارزشی و رفتاری و اجتماعی اگر اولیای دانش آموزان نقش پشتیبانی و حمایت از فعالیت های مدرسه را داشته باشند، بسیاری از آسیب های رفتاری و اجتماعی از دوران اولیه تحصیل خود به خود مرتفع خواهد شد. نقش سایه ای اولیا و پدران و مادران در كنار مدرسه، نداشتن برنامه ای برای جذب تربیتی و آموزشی اولیا در مدارس، عدم ارتباط واقعی معلم با اولیای دانش آموزان از مولفه های جدایی خانه و مدرسه در طول یك سال تحصیلی است.
   
    با توجه به طرح این موضوعات و جایگاه آنها در مدارس ابتدایی برای توجه به نقش و اهمیت زیربنایی به مدارس ابتدایی، نكات زیر اهمیت دارد:
    1 - تخصصی كردن مقطع ابتدایی از حیث نظام مدیریتی و تعیین معلمان برای آموزش و تربیت كودكان. این تخصص لازمه اش داشتن مهارت در یادگیری و وجود برنامه آموزشی مناسب است.
    2 - اگرچه نظام ارزیابی و راهنمایان آموزشی در دوره ابتدایی بر روند فعالیت این مدارس نظارت دارند، اما این شیوه نظارتی جز انتقال روزانه فعالیت های آموزشی و بهداشتی مدارس وظیفه ای دیگر ایفا نمی كند. جلوگیری از خلاهای تربیتی و آموزشی با پیگیری های مناسب رمز موفقیت در ارزیابی فعالیت هاست.
    3 - ایجاد زمینه مناسب برای ورود متخصصان و دبیران موفق به مقطع ابتدایی از جهت شناخت شیوه های یادگیری و نحوه آموزش و كمك به رفع نواقص موجود، نگاهی این چنین به مدارس ابتدایی به صورتی كه یك استاد دانشگاه چند روز در هفته در كنار دانش آموز و معلم ابتدایی باشد یا دبیر موفق یك دبیرستان ساعاتی از تدریس خود را در این مدارس اجرا كند، خود به خود سبب رفع بسیاری از كاستی ها خواهد شد.
    4 - متاسفانه در اهداف تربیتی و آموزشی بین دوره های مختلف تحصیلی یك جدایی
مشاهده می شود. رفع این معضل با یك نگاه مدیریتی متحول امكان پذیر است تا بتواند پیوند واقعی و مفهومی مناسب بین دوره های مختلف تحصیلی ایجاد كند. مهم ترین اثر این پیوند، اشتراك در حیطه هایی است كه به آنها اشاره شد و نتایجی كه در تعلیم و تربیت به دنبال آنها هستیم.
    5 - بهره گرفتن از شیوه های مناسب پیوند بین اهداف تربیتی و آموزشی خانه و مدرسه، بهترین عامل در انتقال این موضوعات معلمان موفق مدارس ابتدایی و معلمان همان مدرسه هستند. اختصاص دادن جلسات انجمن اولیای مدارس به صحبت های تكراری یا انتقال برخی كلمات و واژه های تخصصی و علمی در روان شناسی و مشاوره، دردی از كاستی های تربیتی و آموزشی كودكان را درمان نخواهد كرد، از این رو باید به دنبال واقعیت های موجود گشت و بالاترین
واقعیت آن شناختی است كه معلم مجرب و آگاه ابتدایی به دانش آموزان خودش دارد.

منبع:بیتوته





طبقه بندی: موضوعات دیگر، معلمان بخوانند،
برچسب ها:دوره ابتدایی، آموزش در دوره ابتدایی، روش مشاهده در آموزش، اهداف تربیتی دوره ابتدایی،
دنبالک ها:آموزش در دوره ابتدایی، روش مشاهده در آموزش، اهداف تربیتی دوره ابتدایی،
[ یکشنبه 21 آذر 1389 ] [ 10:31 ب.ظ ] [ سیامک نوازش ] [ نظرات() ]
رمان عاشقانه

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
Related Posts
از 5دبستانی حمایت کنید


دریافت كد گوگل پلاس

دریافت کد گوگل پلاس