تبلیغات
پیش دبستانی تا ششم ابتدایی

5 دبستانی

وبلاگی برای تمام کودکان

ورود

صفحات جانبی

تبلیغات

فرم ارزیابی شناخت و بازشناسی حروف الفبا (نشانه‌ها)ی فارسی

نویسنده : admin
تاریخ : دوشنبه 2 اسفند 1395 06:40 ب.ظ

آموزگاران مقطع ابتدایی و کارشناسان مراکز ویژه‌ی یادگیری (مراکز ویژه‌ی مشکلات یادگیری) از انواع ابزارهای تشخیصی جهت سنجش و کسب آگاهی از میزان شناخت و یادگیری حروف الفبا یا نشانه‌ها استفاده می‌نمایند که طبیعتاً بسیاری از این آزمونها توسط خود آنها تهیه می‌گردد و در طول اجرا  و گرفتن بازخورد، ضعفهای آزمون را شناسایی و آن را برطرف می‌کنند. و کم کم آزمونی پدید می‌آید که می‌شود بیشتر به آن اعتماد کرد به گونه‌ای که داده‌ها و اطلاعات مفید‌تر و دقیق‌تری را در اختیار ما بگذارد.

فرم ارزیابی شناخت و بازشناسی حروف الفبا (نشانه‌ها)ی فارسی نیز یکی از این گونه آزمون‌هاست که جهت تشخیص میزان یادگیری الفبا در مدارس و مراکز یادگیری کاربرد دارد. این فرم قبلاً به صورت ساده‌تری در این پست انتشار یافته است و بعد از استفاده و اجرا در بازه‌ی زمانی چندساله، ویرایش و جرح و تعدیلهای زیادی (در محتوا و در عنوان) روی آن صورت گرفته است که در واقع می‌توان گفت که فرم ارزیابی کاملاً جدیدی طراحی و تهیه شده است؛ یکی از علت‌هایی که این فرم در یک پست مستقل معرفی می‌گردد؛ نیز همین است. البته فرم قبلی را هم می‌توان به فراخور موقعیت به کار گرفت؛ امّا اگر خواهان بهره‌گیری از فرم ارزیابی تشخیصی بهتری جهت تشخیص میزان شناخت دانش‌آموزان از حروف الفبا هستید که در طول حداکثر ۵ دقیقه، اطلاعات دقیق‌تری در اختیارتان بگذارد؛ فرم جدید ارزیابی شناخت و بازشناسی حروف الفبا (نشانه‌ها)ی فارسی پیشنهاد می‌گردد.

در ادامه با مزیت‌های این فرم و شیوه‌ی استفاده‌ی عملی از آن بیشتر آشنا شوید.

هدف: تشخیص میزان شناخت و بازشناسی الفبای فارسی توسط کودکان از طریق خواندن می‌باشد.

ارزیابی شناخت و بازشناسی حروف الفبا (نشانه‌ها)ی فارسی:

۱ـ‌ قابلیت اجرا به دو شیوه‌ی خود ارزیابی و دگر ارزیابی:

خود ارزیابی یعنی اینکه آزمون توسط خود فرد اجرا گردد و فرد نسبت به تشخیص و بازشناسی الفبا اقدام نماید و مطابق دستورالعمل میزان شناخت و یادگیری خویش را بسنجد. (در واقع نوعی حدس زدن و شناخت فرد از خویش است.)
دگر ارزیابی: ارزیابی توسط افراد دیگر که می‌تواند، پدر و مادر، آموزگار، مربیان مراکز و دیگر آموزشکاران باشد؛ اجرا گردد.

۲ـ تهیه شده بر اساس روند ترتیبی آموزش و یادگیری حروف و نشانه‌ها در اوّل ابتدایی:

یعنی بعد از تدریس چند نشانه، می توانیم نسبت به اجرای آزمون در پایه ی اوّل ابتدایی هم اقدام کنیم. به نوعی این فرم از نیمه‌ی سال تحصیلی برای دانش آموزان پایه‌ی اوّل و برای سایر پایه‌ها از شروع سال تحصیلی قابلیت اجرا و قابلیت تشخیصی دارد. قابل توجه کارشناسان و مربیان مراکز ویژه‌ی یادگیری که می‌توانند جهت ارزیابی دانش‌آموزان پایه‌ی اول ارجاع داده شده به مراکز نیز از آن بهره ببرند.

۳ـ قابلیت ثبت تلفظ دانش‌آموز:
در هنگام ارزیابی توسط آموزگار و یا کارشناسان یادگیری (دگر ارزیابی) می‌توان تلفظ کودک را ثبت نمود و این ابزاری جهت آشکار سازی مشکلات یادگیری در بازشناسی نشانه‌ها است؛ بخصوص هنگامی که کودک با دیدن یک حرف حرف دیگری را به زبان می آورد می‌فهمیم که وی در تمیز دیداری یا شنیداری یا دقت و توجه مشکل دارد. مثلاً با دیدن جـ ج می خواند: خـ خ یا کـ ک را گـ گ می خواند و..

۴ـ بخش تحلیل و گرفتن فراوانی میزان بازشناسی الفبا:

بعد از اتمام آزمون می‌توان نسبت به تحلیل و توصیف عملکرد ازمودنی اقدام نمود. و فراوانی موارد صحیح و نادرست را ثبت نمود. همچنین در این بخش آنچه حائز اهمیت است اشاره به “تلفظ هر نشانه توسط کودک” می‌باشد؛ به گونه‌ای که مثلاً قید گردد: به جای آ ا (آ اول  ا غیر اول) : اَ  غیر آخر   َ دوم خواند. یا به جای: یـ ی ( یـ غیر آخر  ی آخر ) : ایـ اول ای آخر خواند و…

۵ـ سهولت در اجرا در عرض چند دقیقه.
اجرای این آزمون حداکثر ۵ دقیقه زمان می‌برد. هم خود ارزیابی و هم ارزیابی توسط آزمونگر

۶ـ قابلیت استفاده در مراکز و مدارس:

در مدارس در اوایل سال تحصیلی به عنوان آزمون تشخیصی بازشناسی نشانه ها جهت ارزیابی پیش دانسته‌ها و پیش آزمون جهت ازطلاع از میزان شناخت الفبا در تمامی پایه ها کاربرددارد. در مراکز ویژه ی یادگیری نیز دانش آموزان ارجاعی به عنوان ابزاری تشخیصی در جهت شناسایی اختلال یادگیری خاص کودکان در املا و خواندن کاربرد دارد.

۷ـ استخراج اطلاعات جانبی در مورد دانش‌آموزان:

اگر میان نتایج خود ارزیابی و دگر ارزیابی تفاوت معناداری در فراورانی موارد صحیح و اشتباهات وجود داشته باشد. می‌توان اطلاعات جانبی و بالینی در مورد دانش آموز کسب نمود. اینکه یک دانش‌آموز هنگام خود ارزیابی دور ۱۵ حرف را خط کشیده است (یعنی  آنها را بلد نیستم) اما هنگام ارزیابی توسط شما فقط ۳ مورد اشتباه دارد؛ (با فرض پذیرش اجرای درست در هر دو مورد) می‌توان در زمینه‌ی کمبود اعتماد به‌نفس به دانش‌آموز مشکوک شد و اینکه خودپنداره‌ی ضعیفی دارد یا برعکس این امر هم صادق است و ممکن است کودک از توانایی‌های خود نگرش غیر واقع بینانه دارد.

۸ـ کمک و راهنمایی و طرحریزی روش‌های درمانی و آموزشی برای املا و خواندن:

با توجه به نتایج می‌توان نسبت به نوع و جنس برخی از مشکلات املایی و خواندن دانش آموزان پی برد. کودکی که خ را ج می خواند و ث را پ می خواد یعنی در تمیز دیداری و دقت مشکل دارد. کودکی که از بازشناسی برخی که حروف صـ ص ضـ ض ط ظ مشکل دارد؛ می‌تواند در حافظه ی دیداری مشکل داشته باشد و…

۹ـ کاربرد به عنوان منبع اطلاعاتی، ارجاع درمانگر در طول مراحل آموزشی و درمانی:

در طول جلسات درمانی و آموزشی در مراکز مشکلات یادگیری، درمانگر با مراجعه به این فرم و  مرور تحلیل و تفسیر می تواند به وضعیت کودک در زمان آزمون و مشکلات وپی برد و با توجه به آن نسبت به طرحریزی درمان و آموزشهای ترمیمی اقدام نماید.

۱۰ـ ارزیابی از کار و تدریس آموزگاران:

توضیحات: با ارزیابی همه‌ی دانش‌آموزان کلاس، می‌توان از میزان موفقیت در معلم در تفهیم و تدریس نشانه ها شناخت کسب نمود.  مثلا اگر از ۳۰ نفر ۲۰ نفر نشانه چـ چ را بلد نباشند؛ می‌توان مشکوک شد که یدر زمینه‌ی آموزش در این زمینه مشکلی پیش آمده است.

تصویر فرم ارزیابی بازشناسی حروف الفبا

فرم ارزیابی شناخت و بازشناسی حروف الفبای فارسی

 

راهنمای اجرای ازمون:

الف: خود ارزیابی

فرم ارزیابی و یک مداد قرمز را در اختیار کودک قرار دهید و از کودک بخواهید که نشانه‌ها را برای خویش بخواند و دور هر نشانه یا حرفی را که بلد نیست؛ خط بسته بکشد. (مطابق دستورالعمل درج شده در زیر کاربرگ ارزیابی).

ب: دگر ارزیابی:

بعد از خودارزیابی به کودک بگویید حالا نشانه‌ها را یک بار دیگر برای من بخوان. در این هنگام شما خودتان مداد را در دست بگیرید موارد صحیح را تیک بزنید  و مواردی که خودارزیابی با ارزیابی شما مغایرت دارد را مشخص و  تلفظ  کودک را ثبت نمایید.به عنوان مثال کودک دور نشانه‌ی جـ ج خط نکشیده است اما هنگامی که آن را برای شما می‌خواند به جای ج می‌گوید: خـ خ که در این هنگام شما به عنوان ارزیاب اشتباه را مشخص و کنار حرف ج بنویسید “خ” یعنی ج را خ می‌خواند.

اجرای روش دگر ارزیابی توسط معلم یا کارشناسان مراکز و یا پداران ومادران در خانه امکان پذیر است.

راهنمای ثبت اطلاعات

راهنمای اجرای آزمون تشخیصی میزان شناخت حروف الفبا و نشانه‌های فارسی

در پایان این یادآوری را دوست دارم اضافه کنم که بحث و گفت‌وگو در مورد این فرم و ارائه‌ی پیشنهادات تکمیلی از طرف مجریان و آموزشکاران عزیز می‌تواند ما را در رسیدن به طراحی کامل‌تری از این گونه فرمهای ارزیابی برساند. منتظرتان هستیم.

ـ مشخصات این یادبرگ:

ـ عنوان: ارزیابی شناخت و بازشناسی حروف الفبا (نشانه‌ها)ی فارسی

ـ کد: ۰۰۵۵

ـ نوع فایل: PDF

ـ حجم: ۵۵۰ KB

ـ سایز: A4

ـ تعداد صفحات: ۱

ـ دانلود: رایگان


منبع: تاریاد



 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
:: حقوق تمامی مطالب این سایت محفوظ است

طراح: سایت ستاپ
Related Posts