5 دبستانی

وبلاگی برای تمام کودکان

.

صفحات جانبی

تبلیغات

نقش پیش دبستان ودبستان در رشد زبان كودك

نویسنده : معلم
تاریخ : جمعه 25 آبان 1397 11:43 ق.ظ

یكی از ارگان زبان آموزی مهارت سخن گفتن است، و جزء اهداف برنامه درسی دوره ابتدایی تقویت و پرورش آن است. هدف اساسی از آموزش مهارت های زبانی، گوش دادن . سخن گفتن ، خواندن و نوشتن آن است كه فراگیران بتوانند در گفت و شنودها شركت كنند و با هم ارتباط برقرار نمایند. احساسات و نظرات خود را به صورت گفتار یا نوشتار بیان كنند. نوشته ای را بخوانند و فكر به كار رفته در آن را بفهمند و از شنیدن و خواندن كلام موزون و آهنگین لذت ببرند..
مراكز پیش از دبستان مثل خانواده. همسالان و هم بازی ها. مهدهای كودك، دوره ی آمادگی و نقش بسیار مهم و اساسی در رشد زبان كودكان  دارند. در دوره آمادگی مربیان فعالیت هایی را انجام می‌دهند كه موجب تقویت و رشد اركان زبان (گوش دادن و سخن گفتن) می‌شود..
در غنی سازی واژگان ذهنی یك كودك كارها و فعالیت های زیادی می‌توان انجام داد. هر چقدر ارتباط زبانی كودك با اطرافیان زیادتر باشد به همان اندازه تسلط و مهارت بیشتری حاصل شود. در مراكز پیش از دبستان، فرصت لازم پیش می‌آید تا كودك با حرف زدن بتواند احساسات و عقاید و خواسته های خود را بیان كند. قصه گویی، بازی های نمایشی، تصویر خوانی،  شعر خوانی، سرودها و هتل ها همگی از برنامه‌های بسیار موثر برای تقویت و پیشبرد زبان آموزی است كه كودكان را برای ورود به دوره دبستان آماده می‌كنند..

ـ روش های رشد زبانی در كودكان پیش دبستانی ودبستانی
الف) قصه گویی : یكی از تكنیك ها و برنامه هایی كه می‌تواند به رشد و بهبود زبان در كودكان كمك كند. قصه و قصه گویی است انسان ها در همه ی حالات زندگی با قصه همراه و مانوس بوده اند و همین است كه قصه را همزاد انسان دانسته اند. كودكان شیفته ی قصه و قصه گویی هستند. قصه تاثیر شگرفی در روان زبان، رفتار و شخصیت كودك برجا می‌گذارد.
در كنار قصه گویی می‌توان از كودك خواست تا كلمه یا كلماتی را تكرار كند یا مثلاً بگوید كه قهرمان از كجا حركت كرده. نامش چه بوده. چه دید و چه گفت و
با این تكرارها می‌توان به كودك كمك كرد تا كلمات را بیان كند، به خاطر بسپارد و اگر احیاناً اشتباه یاد گرفته است تصحیح كند. قصه فرصت خوبی برای اصلاح لغزش ها و اشكالات زبانی می‌تواند باشد..
بنابراین از علاقه فراوان كودكان به قصد باید بیشترین بهره را در امر زبان آموزی و تقویت مهارت های زبانی تقویت تخلیل و تفكر و گنجینه ی لغات شنیداری آنها كسب كند..
مربیان می توانند گاه گاهی از كودكان بخواهند كه آنها به قصه گویی بپردازند.       در قصه گویی دو مهارت مهم زبان آموزی یعنی گوش كردن و سخن گفتن تمرین و تقویت می‌شود..
ب) شعر : كودكان از همان آغاز زمزمه هایی شعر گونه دارند و از تولید آهنگ با هر وسیله ای كه بیایند لذت می‌برند. هدف عمده شعر، رشد عواطف و باروری تخیلات و پرورش و ذوق و استعداد كودك است. علاوه بر آن پاسخی است به نیاز فطری كودك به موسیقی و آهنگ و گسترش دنیای ذهنی و تقویت حافظه و خلاقیت هنری و ادبی او
شعر به زبان گشایی كودك و آموزش غیر مستقیم كودكان و اصلاح گفتار آنان و حمایت و تقویت جریان رسمی زبان آموزی كودك می‌كند. اگر مربیان و معلمان پیش دبستانی شعر را به نحو صحیح بخوانند همه فواید موجود در شعر نصیب كودكان خواهد شد..
وجود قافیه در شعر یكی از عواملی است كه موجب گوش نوازی و جذب شنونده و شنیدن و خواندن آن می‌شود. كودكان پش از رسیدن به وزن شعر موسیقی قافیه را می شناسند و برای آنها. شعر بودن به داشتن قافیه مشخص می‌شود..
كودكان به كلام آهنگین و شعر و موسیقی علاقه مندند و ما می توانیم از این علاقه آنها در جهت زبان آموزی و گسترش واژگانی كودكان بیشترین بهره را ببریم. و با خواندن شعر و تكرار آن توسط كودكان موجبات رشد و تكامل زبانی آنها را فراهم آوریم.

.
ج) تصویر خوانی : آثار مصور به آثاری گفته می‌شود كه وسیله ی انتقال پیام، تصویر است. تصویر اگر در حیطه محدودیت های ذهنی كودكان تهیه شود می‌تواند برای قوه ی بیان و خلاقیت روان شدن گویایی كودكان مفید باشد..
كتابهای تصویری ماجرا یا داستانی است كه با استفاده از تصاویر، صفحه های ماجرا یا داستان به صورت پشت سرهم و پیوسته در برابر دیدگان كودكان قرار كی گیرد آنها در عین حال كه تصاویر مختلف را به هم ربط می‌دهند. خود درباره تصاویر حرف می‌زنند و یا مربی آنها را توضیح می‌دهد. همین حرف زدن و آفرینش جمله ها و عبارت ها درباره ی تصاویر گام بسیار موثری در جهت زبان آموزی است و علاوه بر آن قوه ی تخیل، خلاقیت و ذهن بچه ها نیز تقویت می‌شود..
د) بازی های نمایش : بازی در شكل دادن شخصیت كودك بهترین نوع فعالیت است. بازی موجب نیرو بخشیدن به قدرت تخیل و بیان كودك می‌شود. امروزه استفاده از بازی های نمایشی و نمایش خلاق در كلاسهای پیش از دبستان به ابزاری مفید در دست مربیان علاقمند جهت پژوهش استعدادها و خلاقیت ها تبدیل شده است. نمایش خلاق فعالیت نمایشی خود جوشی است كه كودكان تجربه ها و اعمال بزرگسالان را كه دیده اند بازی سازی می‌كنند. در هنگام بازی سخن می گویند و كفتگوهای ضمیمه های مختلف زندگی را تكرار می نمایند بدیهی است انجام این نوع بازی ها. قدرت بیان و سخن گویی آنها و تسلط به زبان را در نزد كودكان تقویت می‌كند..

نوشته شده توسط ابوالفضل مومنی پایه پنجم مهردشت

:: حقوق تمامی مطالب این سایت محفوظ است

طراح: سایت ستاپ
Related Posts
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات