تبلیغات
پیش دبستانی تا ششم ابتدایی

5 دبستانی

وبلاگی برای تمام کودکان

.

صفحات جانبی

تبلیغات

سناریو آموزشی

نویسنده : سیامک نوازش
تاریخ : شنبه 26 آبان 1397 10:34 ق.ظ
 شکل کلی و ساختار اصلی یک طرح درس روزانه و یک سناریو آموزشی تقریباً یکسان است با این توضیح که طرح درس روزانه خلاصه و موجز حداکثر در دو صفحه تنظیم می گردد در حالیکه یک سناریو آموزشی به صورت مفصل و با شرح کامل جزئیات از جانب نویسنده نگاشته می شود.

     یک سناریو آموزشی باید به گونه ای نوشته شود که افراد مختلف درک واحدی از موضوع داشته باشند. به عبارت دیگر اگر سناریو در اختیار افراد متفاوتی گذاشته شود،بتوانند آن را اجرا نمایند.

     توجه مربیان محترم پیش دبستانی را که در کلاس توجیهی در خدمتشان بودم به نکات ذیل معطوف می دارم.

در سناریو، سرفصل ها[مشخصات،هدف کلی،اهداف جزئی و...] بهتر است به صورت یک تیتر مشخص برجسته گردد تا خواننده با اشراف بیشتری به موضوع بپردازد.

 لازم است نویسنده ی سناریو در مقدمه ای کوتاه، نکاتی را در ارتباط با اهمیت دوره و موضوع تدریس بیان کند.

رعایت علائم سجاوندی در نوشته الزامی است.

انتخاب موضوع طراحی باید با توجه به موضوعات واحدهای کار خاص دوره پیش دبستانی باشد.

زمان در جدول ذیل پیشنهادی است اما توصیه می شود برای قسمت ارائه درس جدید 15 تا 20 دقیقه در نظر گرفته شود.

در این دوره تاکید بر روش نمایش خلاق در ارائه و طراحی واحد کار است.

کتاب طرحی نو منبع مناسبی برای استفاده و الگو برداری است اما توصیه می شود همکاران ارجمند برای تولید سناریو، از خلاقیت و توانایی های خودشان بهره ببرند که بسیار ارزشمند تر است.

در طراحی سناریو ، محورهای تلفیقی(دینی،بهداشتی،اجتماعی،هنری و...) مورد توجه باشد.

ذکر منابع در پایان کار الزامی است.

طراحی چک لیست برای ثیت نتایج ارزشیابی لازم است.


نمونه ی ذیل چارت کلی کار است شما می توانید با بهره گیری از خلاقیت خود آن را غنی تر سازید.        

به نام خدا

مشخصات طرح:

درس:       پایه:       موضوع:       صفحات:       تاریخ:       شماره ی طرح:       دبستان:      

تعداد دانش آموزان:       تعداد گروه ها:       اسامی گروه ها:      آموزگار:

واحد کار:(مربوط به پیش دبستانی)

...........................................................................................................................................................

هدف کلی: یک هدف در قالب یک عبارت یا یک جمله .مثال: آشنایی نوآموزان با پرچم ایران

...........................................................................................................................................................

اهداف جزئی: به معنای جزئی تر کردن هدف کلی در قالب حیطه ها(شناختی،مهارتی،نگرشی)مثال

آشنایی نو آموزان با شکل ظاهری پرچم ایران(شناختی)

تشخیص محل هر رنگ در پرچم(مهارتی)

احترام گذاشتن به پرچم ایران به عنوان نماد ملی(نگرشی)

...........................................................................................................................................................

اهداف رفتاری: با در نظر گرفتن چهار فاکتور،مخاطب معیار شرایط فعل رفتاری مثال:

نوآموز در عرض یک دقیقه رنگهای پرچم ایران را بدون کمک نام ببرد.

...........................................................................................................................................................

وسایل و ابزار لازم:

...........................................................................................................................................................

روش ها و فنون تدریس:

...........................................................................................................................................................

از این قسمت توصیه می شود مشروح کار به صورت فعالیت( معلم- دانش آموزان) تنظیم گردد.

به عنوان نمونه:

معلم:سلام             دانش آموزان:سلام

برای فعالیت معلم زمان اول شخص یا سوم شخص مفرد و برای فعالیت شاگردان، سوم شخص جمع را انتخاب کنید.مثال:

معلم:وارد کلاس می شوم(اول شخص)- وارد کلاس می شود(سوم شخص)

نوآموزان: بلند می شوند.(سوم شخص جمع)

 

 

فعالیت های معلم و شاگردان

 

زمان

 

ورود به کلاس

 سلام و احوالپرسی،بررسی وضعیت فیزیکی کلاس،کنترل عوامل مخل، ذکر روز،تاریخ و مناسبت،پیام ،دعا

3

 

بررسی تکلیف

ارائه بازخورد،نگهداری در پوشه ی کار در صورت لزوم

4

 

ارزشیابی تشخیصی

(سنجش آغازین) پرسش از درس گذشته مرتبط با درس جدید و پیش نیازهای درس جدیدبه منظورتعیین نقطه ی آغاز درس

5

 

گروه بندی

چینش گروه ها،تعیین سرگروه ها و نام گروه ها

3

 

ایجاد انگیزه

کوتاه،جذاب و مرتبط با درس جدید. با استفاده ازنمایش شیء،تصویر،خواندن شعر،موسیقی،داستان کوتاه،و...

1

 

ارائه درس جدید

با توجه به روش ها و فنون تعیین شده،اجرای ارزشیابی تکوینی(مرحله ای) در جریان تدریس و استفاده از ابزار ارزشیابی توصیفی در ارائه بازخورد.

15

 

فعالیت های تکمیلی

هر نوع فعالیتی که مکمل جریان تدریس باشد.نمایش اسلاید،فیلم داستان ،بازی و...

2

 

جمع بندی

توسط معلم یا شاگردان،پاسخ به ابهامات و رفع نقایص تدریس

3

 

ارزشیابی پایانی

اجرای ارزشیابی پایانی(تکمیلی) و ثبت نتایج در چک لیست و اعلام نتایج به افراد و گروه ها(ارائه بازخورد)

5

 

تعیین تکلیف

فردی و گروهی با لحاظ نمودن تفاوت های فردی،به صورت تمرینی،امتدادی،بسطی

2

 

معرفی موضوع جلسه آینده

یک مفهوم جدید یا مرحله ی دیگر از درس ارائه شده

1

 

فعالیت های پایانی

ختم کلاس به صورت شعر ،دعا نمایش،لطیفه و...

1   

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
:: حقوق تمامی مطالب این سایت محفوظ است

طراح: سایت ستاپ
Related Posts