تبلیغات
پیش دبستانی تا ششم ابتدایی

5 دبستانی

وبلاگی برای تمام کودکان

.

صفحات جانبی

تبلیغات

نمونه سناریو تدریس درس ریاضی

نویسنده : سیامک نوازش
تاریخ : شنبه 26 آبان 1397 10:36 ق.ظ

بسمه تعالی

مشخصات کلی

نام درس:ریاضی                   موضوع:                  مجری:

تاریخ اجرا:             مدت اجرا:               پایه:اول      دبستان:

 سال تحصیلی:         تعداد:

هدف کلی

فراگیران با مفهوم جمع آشنا شوند.

اهداف جزئی

1 - فراگیران علامت جمع را بشناسند(شناختی)2-با کاربرد جمع در مسائل ریاضی آشنا شوند3-با چگونگی کاربرد جمع در کارهای روزمره علاقمند شوند(عاطفی)4-برای درس جمع ارزش قائل شوند

 

 

اهداف رفتاری:

 

1-علامت جمع را با توجه به شناختی که پیدا کرده می نویسد.

2-با استفاده از انگشتان جمع ها را انجام دهند

3-جواب نهایی جمع را نشان می دهد.

4-برای عمل جمعی که به او داده شده بتواند شکل رسم کند.

5- به دقت به مباحث مربوط به درس جمع گوش می کند .

6- با اشتیاق در فعالیت های مربوط به درس جمع شرکت می کند.

7- به سوالات کتاب در مورد تم مربوطه توضیح می دهد.

8- درگروه با دوستان خود همکاری می کند.

9- در این درس شایستگی لازم را کسب می نمایند.

 

روشهای تدریس

پرسش و پاسخ نمایش در مرحله ایجاد انگیزه - گروهی

رسانه های آموزشی

تابلوی کلاس. گچ های رنگی . کتاب درسی. تمرین های کتاب گل ها و اعداد چیزها

 

طرح درس تدریس جمع ریاضی

مراحل اجرا

کارهای مقدماتی:

معلم: با لبخند وارد کلاس می شود بچه ها به صورت گروهی نشسته اند بچه ها از جا بر می خیزند و به او سلام داده و برای شروع کلاس سوه ی توحید را بلند می خوانند.

معلم با نگاه خود به دانش آموزان می نگرد و از حاضر و غایب بودن بچه ها اطلاع پیدا می کند.

سپس شروع به حضور غیاب می کند

فاطمه:حاضر   زهرا: حاضر     کوثر: حاضر        پریا: حاضر               (ارزشیابی تشخیصی)

خوب خدارا شکر مثل اینکه کسی غایب نیست بچه ها دیروز در مورد  تعداد مربع ها وعددهای مربوط به آنها درس داشتیم عاطفه جان پای تابلو بیا

عاطفه پای تابلو می آید

معلم: چند ماهی را  پای تابلو می چسباند  و می گویند اینها رو بشمار عاطفه جان و عدد مربوط به آن را بنویس

عاطفه: ماهی را می شمرد و می نویسد4

معلم آفرین گلم سپس عدد 7 را می نویسد و می گوید به تعداد این عدد شکل ها را بچسبان

عاطفه: شکل ها را می چسباند.

معلم: عاطفه جان به نظر شما کدام عدد بزرگتر و کدام کوچکتر است.

عاطفه: علامت را بین کلمات می گذارد و می خواند 4 کمتر از 7

معلم می گوید خیلی خوب بود گلم،  بچه ها عاطفه را تشویق کنید تا سر جایش بشیند

بچه ها می گوین آفرین ای فرشته                              عالی بود عالی بود/

 

ایجاد انگیزه

بچه ها سارا دیروز 2تا شکلات خرید اونها رو نخورد نگه داشت که ببره با خواهر کوچکترش بخوره زنگ سوم خانمشون ازشون املا گرفت سارا هیچ اشتباهی توی املاش نداشت خو شخال و خندان دفتر املاش رو وقتی خونه رسید به مامانش نشون داد مامانش گفت آفرین عزیزم خیلی عالی شدی حالا جایزه ات 2 تا شکلات خوشمزه است سارا رفت توی اتاق و شکلاتهای داخل کیفش رو هم در آورد دید 2 تا شکلات خودش داشته 2 تا هم مادرش بهش داده شمرد دید این شکلاتها با همدیگه شدن 4 تا با خودش گفت آخ جون 4شکلات دارم حالا این شکلاتها را بر می دارم و با خواهرم می خورم . ما هم می خوایم امروز شمردن چند تا چیز با هم رو یاد بگیریم حواسها جمع خوب گوش کنین

ارائه درس جدید

امروز می خوایم یک علامت جدید رو بشناسیم این علامت وقتی بیاد شکل ها رو با هم بشماریم یاعددها رو با هم بشماریم ببینیم روی هم رفته یا با همدیگه چند تا می شن این علامت رو ببینید به این علامت می گن جمع+ یا بعلاوه توی ریاضی این علامت رو موقعی که چند تا عدد یا شکل رو بخواهیم با هم جمع کنیم می گذاریم

بچه ها به دست من نگاه کنید چند تا چنگال تو دست راست من هست

بچه ها: خانم 4تا

معلم پای تخته می نویسد 4 حالا چند تا قاشق تو دست چپ من هست

بچه ها: خانم 3تا

معلم می نویسد 3 تا حالا می خواهیم ببینیم این قاشق و چنگالها با هم چند تا میشه چه علامتی باید بگذاریم

بچه ها: خانم علامت جمع رو بگذار

معلم :بین عدد3و4 علامت جمع را می گذارد و می گه با هم چند تا شدن بچه ها می شمرند و می گن خانم 7 تا می شن

معلم پای تخته می نویسد7=3+4می خواند چهاربعلاوه 3می شود 7معلم چند گل با رنگهای مختلف از قبل آماده کرده و می گوید محدثه جان بیا پای تابلو 5تا گل روی تخته بچسبان و عدد آن را زیر آن بنویس

محدثه 5 تا می چسباند و می نویسد5

حالا 3 تا گل را بچسبان

محدثه 3 تا گل را می چسباند و زیر گل ها می نویسد3

معلم می گوید بچه ها گل هایی که محدثه چسباند رو بشمرید چند تا میشه بچه ها می شمرن 5 و3 میشود 8

محدثه جان برای اینکه اینها رو با هم بشمریم باید از چه علامتی استفاده کنیم

محدثه می گوید خانم علامت جمع را ببین آنها می گذارد5+3 معلم حالا با همدیگه چند تا شدن محدثه محدثه می گه خانم 8 تا و می نویسد 8=5+3آفرین بچه ها محدثه را تشویق کنید تا سر جایش بشیند بچه ها می گویند ( آفرین ای فرشته  عالی بود عالی بود) معلم به هر گروه تعدادی چینه می دهد و می گوید بچه ها با کمک چینه ها این جمع را جواب دهید  و روی تخته می نویسید 5+4 بچه با استفاده از چینه ها جواب را به دست می آورند و می گویند خانم با هم شدن 9 .

 خوب بچه ها حالا این جمع کردن را می خواهیم با انگشتها ی دستمان انجام بدهیم انتقال انگشتان که یادتون هست

بچه ها: بله خانم

معلم آفرین حالا بگید تو دست راست من چند تا انگشت هست بچه ها 3 تا خوب شما هم به همون اندازه از دست راستتون بیارید بالا حالا 4 تا از انگشتها دست چپتون رو بیارید بالا

 بچه ها :4 تا از انگشتها ی دست چپشون رو بالا می برن

حالا تا جایی که امکان داره از دست چپ به دست راست منتقل کنید

بچه ها یکی رو می بندیم تو راست باز می کنیم دوباره این رو می بندیم و تو دست راست باز می کنیم خانم دیگه انگشتها رو نمی تونیم تو دست راست باز کنیم

معلم خوب حالا انگشتها تون چند و چند نشون می دهند

بچه ها خانوم 5 و 2

معلم 5 و2 با هم چند می شه بچه ها

بچه ها :خانم می شود7

معلم آفرین بچه ها ی گل

یاسمن جان بیا پای تابلو

دخترم 3 تا انگشتهای دست راستتو بیار بالا

یاسمن انگشتهای دست راست رو بالامی آورد و معلم پای تابلو می نویسد3 حالا 3 تا از انگشتهای دست چپ رو بالا بیار      یاسمن: بالا می آورد

معلم می نویسد 3 حالا تا جایی که امکان دارد از دست چپ به دست راست انتقال بده یاسمن یکی را میبندیم و در دست راست باز می کنیم دوباره این انگشت را می بندیم و در دست راست باز می کنیم دیگه نمی شه انگشتی رو انتقال بدهیم حالا 5 و 1 داریم 5 و ا با هم می شود 6، خانم روی تخته می نویسد 6=3+3 پس جمع 3 بعلاوه 3 با هم می شه 6

 آفرین یاسمن جان بچه ها یاسمن را تشویق کنید تا سر جایش بنشیند.

معلم: به بچه ها که به صورت گروهی نشسته اند اعدادی را با علامت جمع می دهد و از آنها می خواهد که به صورت گروهی یک جمع بنویسید و جواب آنها را بگویند بچه ها با علامت  هایی که دارند جمع ها را می نویسند و جواب آن ها را می گویند.

میلایی گروه می نویسد.

4=1+3  و دیگری 7=12+5

بچه ها :آفرین ای فرشته                          عالی بود عالی بود

خوب بچه ها حالا کتاب های ریاضی تون رو باز کنید تمرین 13رو بیارید

بچه ها صفحه مورد نظر را باز می کنند

معلم بچه ها به این تصویر به خوبی نگاه کنید به نظر شما اینجا کجاست بچه ها خانم رسوران هست  زهرا این خانواده ها اومدن رستوران غذا بخورن معلم آفرین موقعی که شروع به غذا خوردن می کنیم چه می گیم    بچه ها بسم الله الرحمن الرحیم بله با  نام  خدا شروع می کنیم خوب وقتی غذامون تموم شد چی باید بگیم بچه ها: خانم خدا را شکر بله الحمد الله یا خدا رو شکر می گیم به خاطر نعمت هایی که خدا به ما داده

خوب بچه ها روی این میز چند نفر می بینید بچه ها 5 نفر چند تا چیز پیدا کنید که 5 تا باشن بچه ها می گن لیوان ها بشقاب ها برنج

خوب روی این میز چند تا خواهر هستند بچه ها 2 تا چند تا برادر بچه ها یکی خوب حالا چند تا خواهر برادر با هم هستن 3تا    چند تا صندلی خالی می بینید  بچه ها 2تا اینجا 3تا هم اینجا با هم می شن 5تا  آفرین بچه ها ببینید با چه نظم وترتیبی بچه ها نشستن و خوشحال و شاد با هم می خوان غذا بخورن حالا از رستوران بریم بیرون و صفحه بعد رو باز کنید بچه ها این جمع ها را با انتقال انگشتهای دست چپ به دست راست حل کنید و بیارید که من بررسی کنم بچه ها شروع به حل کردن می کنند و یکی یکی نزد معلم می آورند که بررسی کند آفرین بچه ها معلوم شد که درس رو متوجه شدید حالا برای اینکه تمرینات رو بهتر حل کنید چند تا تمرین روی برگه نوشتم می برید خونه و حل میکنید فردا میارید که ببینم و سپس شروع به توزیع برگه ها می کند.

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
:: حقوق تمامی مطالب این سایت محفوظ است

طراح: سایت ستاپ
Related Posts