تبلیغات
پیش دبستانی تا ششم ابتدایی

5 دبستانی

وبلاگی برای تمام کودکان

ورود

صفحات جانبی

تبلیغات

الگوی یاران در یادگیری

نویسنده : سیامک نوازش
تاریخ : شنبه 15 دی 1397 10:55 ق.ظ

این نظریه توسط جان دیوی (1916 )ارائه شده است                   

این الگو به صورت ترکیبی با سایر الگوها به کار برده  می شود و می توان این الگو را زیر بنای الگوهای فعال مبتنی بر کارهای گروهی دانست . در این الگو دانش آموزان با استفاده از تعامل گروهی ،یکدیگر را در امر یاد گیری کمک می نمایند .

 

مراحل اجرای الگوی یاران در یادگیری :

1- تشکیل گروه ها :در این مرحله کلاس را به صورت گروه های چهار نفری(ضعیف  متوسط ، قوی )گروه بندی می نماید .

2-طرح سوال یا فعّالیّت مورد نظر :در این مرحله معلّم سوال یا مسئله ی مورد نظر را مطرح           می کند

3-            فکر کردن به صورت انفرادی :دانش آموزان به صورت انفرادی در مورد سوال مطرح شده به  تفکر می پردازند

4-            نوشتن و یاد داشت افکار و نظرات به صورت انفرادی : هر یک از فراگیران نظرات خود را در باری جواب سوال مورد نظر روی برگه یاد داشت می کنند .

5-            یاد داشت افکار و نظرات در گروه های دو نفری :در این مرحله دانش آموزان در زیر مجموعه ی گروه که به صورت دو نفری می باشند نظرات خود را بیان می کنند و در مورد آنها بحث و تبادل نظر می کنند و نظرات افراد یادداشت می شود

6-                        بحث و تبادل نظر و یادداشت افکار و نظرات در گروه اصلی (گروه های چهار نفری )

7-                       ارائه ی چگونگی انجام فعّالیّت ها  و نظرات هر گروه توسط نماینده ی گروه به کلاس

8-                       نقد وبررسی فعّالیّت ها ونظرات ارائه شده توسط گروه های دیگر

9- جمع بندی ونتیجه گیری توسط معلّم با مشارکت دانش آموزان

 

نکات مهم در مورد این الگو :

-معلّم باید در زمان انجام فعّالیّت ها توسط فراگیران ،بر کار آن ها نظارت داشنه باشد وآن ها را راهنمائی وهدایت نماید

2-آنچه بیشتر در ارزشیابی این الگو مد نظر است ،فعّالیّت وتعامل گروهی دانش آموزان می باشد نه نتیجه کار آن ها

3- این الگو را با توجه به موقعیت دانش آموزان وکلاس می توان تغییر داد تا نتایج بهتری حاصل شود

ادامه روش یاران در یادگیری

4- از این روش تقریباً در تمامی دروس می توان استفاده نمود   

5- نمونه موضوعات مورد استفاده از این الگو در درس فارسی:

الف- یافتن جواب تمرینات پایان درس ها  

ب- پیدا کردن جواب پرسش های شفاهی پایان دروس

ج- معنی کردن لغات

د- معنی کردن اشعار و متون نثر

هـ- نوشتن شرح حال بزرگان ادب فارسی

م- روخوانی متون نظم و نثر

ی- تعیین قافیه و ردیف و آرایه های ادبی به کار رفته در اشعار و

شنبه 15 دی 1397 05:21 ب.ظ
خیلی مقاله جالبی بود. ولی به نظر انتهای مقاله جا افتاده بود. درسته؟
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
:: حقوق تمامی مطالب این سایت محفوظ است

طراح: سایت ستاپ
Related Posts