تبلیغات
پیش دبستانی تا ششم ابتدایی

5 دبستانی

وبلاگی برای تمام کودکان

ورود

صفحات جانبی

تبلیغات

قصه ماهی کوچولو

نویسنده : admin
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391 06:16 ب.ظ
یکی بود، یکی نبود. تازه بهار شده بود و تپّه ی بلند دهکده پر از علف های سبز و گل های رنگارنگ بود. پروانه ها از پیله هاشون در اومده بودن و روی گل ها بازی می کردن و خبر اومدن بهار رو به همه می دادن.

 

بالای تپه، خونه حسن بود.

 

حسن خیلی از اومدن بهار خوشحال بود و دلش می خواست بره بیرون و روی سبزه ها بازی کند، ولی نمی تونست. چون مریض بود. چند روز گذشت و حسن هنوز بیرون نیومده بود. گل ها و پرنده ها و ماهی های روی خونه دلشون براش تنگ شده بود. آخه حسن خیلی اون ها رو دوست داشت و قبل از زمستون سال قبل همیشه باهاشون حرف می زد، مراقبوشون بود. به گل ها آب می داد به ماهی ها نون می داد، براشون آواز می خوند، خلاصه تمام بهار و تابستون سال قبل حسن و گل ها و ماهی ها با هم بازی کرده بودن و حسابی بهشون خوش گذشته بود.

 

بعد از چند روز گل ها گفتن: آخه پس چرا حسن نمی یاد تا برامون آواز بخونه. ماهی ها گفتن: چرا نمی یاد بهمون غذا بده و بازی کنه. ماهی ها یه فکر خوب کردن. به پروانه گفتن پرواز کن و از پنجره اتاق برو تو و از حسن خبر بیار، پروانه هم سریع بال زد و رفت. هنوز چیزی نگذشته بود که برگشت و گفت: حسن مریضه، سرما خورده، ولی مامانش براش یه سوپ خوشمزه درست کرده بود و داشت بهش می داد که بخوره.

 

بهشم گفت که می تونه تا دو روز دیگه بره بیرون. دو روز گذشت و حسن که حسابی استراحت کرده بود، حالا قوی و سالم دویید بیرون و به همه گفت سلام. بعد حسن و ماهی ها و گل ها با هم شعر بهار رو خوندن و دوباره بازی و خوشحالی کردن.

 

شعر کودکانه تابستان(1)

نویسنده : admin
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391 06:15 ب.ظ



شعر کودکانه تابستان

 

آمده فصل تابستان

با خورشید فروزان

 

تیر و مرداد،شهریور

می آیند با تابستان

 

تابستان گرمِ  گرم است

آفتابش داغ و سوزان

 

اما من دوستش دارم

چون تعطیل است دبستان

 

تابستان فصل كوشش

تابستان فصل كار است

 

بر شاخه ی درختان

میوه های آبدار است

 

میوه ی آبدار و شیرین

نعمت پروردگاراست

 

جلوگیری از انحرافات جنسی فرزند

نویسنده : admin
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391 06:13 ب.ظ

                                        


                                       

بسیاری از انحرافات جنسی فرزندمان ، از رفتارهای ما سرچشمه می گیرد . شاید والدین خواهان انحراف فرزند خود نباشند ولی اگر مراقبت های لازم را در سنین کودکی نکنند ،در سنین نوجوانی وگاهی قبل از آن موجب انحرافات جنسی فرزند شان می شود . برای آن که فرزند مان ار این انحرافات محفوظ بمانند والدین باید به نکات زیر توجه کنند.

 


خودداری از دست زدن به عورت کودک

گاهی اوقات مادر یا افراد دیگری با آلت جنسی کودک بازی می کنند ، کودک در حالی که آرام می گیرد ، عادت به آن می کند ؛ اگر کسی با او این کار نکند ، خودش مبادرت به استمناء می نماید.


قَالَ عَلِیٌّ ص مُبَاشَرَةُ الْمَرْأَةِ ابْنَتَهَا إِذَا بَلَغَتْ سِتَّ سِنِینَ شُعْبَةٌ مِنَ الزِّنَا علی (ع) فرمودند : وقتی زن آلت فرزند پسرش را دستمالی کند در حالیکه او شش ساله شده است نوعی زنا انجام شده. (من‏لایحضره‏الفقیه ج3 ،ص436).

 


جداسازی رختخواب کودکان

از آن جایی که با هم خوابیدن ، ممکن است باعث تماس بدنی آنها با یکدیگر وشاید تحریک حس کنجکاوی آنها شود ، لذا طبق اصل لزوم علاج واقعه ، قبل از وقوع ، پیش از آگاه شدن کودکان به لذت های جنسی ، باید رخت خواب آنها جدا گردد .

اضطراب حتی در روزهای کودکی

نویسنده : admin
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391 06:11 ب.ظ

                                    


                                   

والدین می دانند که هر کودک تا اندازه ای ترس و اضطراب در خود دارد. با این حال نمی دانند که این ترس و اضطراب از کجا سرچشمه می گیرد. آنها به دفعات سوال می کنند: چرا بچه من این قدر وحشت زده است؟ او که دلیلی برای ترس خود ندارد.

اضطراب حتی در روزهای کودکی

شاید مفید واقع شود که برخی از سرچشمه های اضطراب در کودکان را توصیف کنیم و چند راه برای غلبه بر اضطراب ارائه دهیم.

ترس از رها شدن یکی از سرچشمه های اضطراب

بزرگترین ترس کودک این است که والدین او را دوست نداشته باشند و رهایش کنند. چنانکه روانشناسی آن را بطور برجسته ای در کتاب – شرق بهشت- نشان می دهد:

بزرگترین وحشتی که یک کودک می تواند داشته باشد این است که دوست داشته نشود، و طرد شدن دوزخی است که از آن وحشت دارد ... و طرد شدن خشم را با خود می آورد و خشم نوعی جنایت را که شکل انتقام دارد ...

کودکی، که عشقی را که آرزویش بود، دریافت نکرد، گربه را با لگد می زند و احساس گناه پوشیده خود را پنهان می سازد. و یکی دیگر آن قدر می دزدد که پول محبوبش می سازد. و کودکی دیگر دنیا را فتح می کند و همیشه گناه و انتقام و گناه بیشتر.

هرگز نباید کودکی را با طرد کردن تهدید کرد. چه بعنوان شوخی و چه بعنوان خشم، نباید به کودک هشدار داد که طرد خواهد شد. بارها در خیابان یا در سوپر مارکت، از دور می شنویم که مادری خشمگین به کودک خود که وقتش را تلف کرده است جیغ زنان  می گوید: اگر همین الان نیایی اینجا ، همین جا ولت می کنم و می روم.

بازی کودک با اعداد

نویسنده : admin
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391 06:08 ب.ظ




بازی کودک با اعداد

    

ورود فرزند به کانون خانواده، شور و گرمی خاصی را برای پدر و مادر به همراه دارد. مسلما روزهای اول نگرانی از تربیت و پرورش ذهن والدین جوان را پر می کند. اما طولی نمی کشد که کم کم بر اوضاع مسلط می شوند. یکی از این موارد بسیار مهم در رشد شخصیت کودک، بازی هاست.به کمک همین بازیهاست که بچه خیلی از مسائل را می آموزد. شاید عجیب به نظر بیاید، اما باید گفت که هیچ بازی برای بچه ها، احمقانه و بیخود نیست. همه آنها راهی برای جست وجو و شناخت دنیای پیرامون است.

 

● پیش از ۱ سالگی


بازی های ریاضی دراین سن، مفهومی ندارند؛ بلکه فعالیت هایی محسوب می شوند که بیشتر به نظم دادن ذهن و تقویت حافظه کودک کمک می کند. در بازی هایی که برای این گروه سنی طراحی می شود، گرچه اعداد فقط یک نقش ساده مقایسه ای دارد، اما از تأثیر مثبت آنها نیز نباید غافل شد: «کودک با نام اعداد آشنا می شود.»

 

▪ بازی انگشتان

 

کودک را روبه روی خود بنشانید. یک دستش که کاملا باز است را روی دست خود بگذارید. یکی از انگشتانتان را کف دست او بچرخانید و قصه را تعریف کنید: «یکی بود، یکی نبود. یک روز قلقلی با دوستانش به جنگل رفتند. (انگشت شستش را خم کنید) این یکی یک پرنده دید. دومی پرهای پرنده را کند (انگشت سبابه را خم کنید). سومی آن را کباب کرد (انگشت سوم را خم کنید). نفر بعد کباب را خورد (انگشت دوم را خم کنید). بیچاره آخری که هیچی بهش نرسید شروع به دویدن کرد. در این موقع با دو انگشتتان از انگشت کوچک بالا بروید و او را در آغوش بگیرید.

کودک و میل جنسی

نویسنده : admin
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391 06:07 ب.ظ






برخی روان‌پزشکان معتقدند تمایلات
جنسی از بدو تولد شروع می‌شود و مکیدن پستان مادر را نیز جزو تجارب جنسی محسوب می‌کنند. در برخی تحقیقات نیز توانایی ارگاسم در نوزادان پسر پنج ماهه و نوزادان دختر ۴ ماهه گزارش شده است. این تحقیقات به این نکته اشاره کرده‌اند که مراحل ارگاسم در نوزادان پسر دقیقا مانند مردان بالغ است، منهای توانایی انزال...

 

در این دوره لازم است والدین و مراقبان کودک به نکات اساسی زیر توجه نمایند:

 

۱) از هرگونه لمس و نوازش اندام تناسلی کودک خودداری نمایید.

 

۲) تماس دست با اندام تناسلی کودک و شیرخوار در هنگام تعویض پوشک یا شستشو و حتی حین حمام کردن او را به حداقل برسانید.

 

۳) از انجام روابط زناشویی درساعات بیداری کودک و شیرخوار اجتناب کنید که این مساله در تعالیم دینی نیز به صورت ویژه مورد توجه قرار دارد و به آن تاکید شده است.

 

در دوران خردسالی، تفاوت‌های کودکان از نظر جنسیتی بارزتر شده و نسبت به بازی‌های پسرانه یا دخترانه نمود پیدا می‌کند. با شروع به رشد ذهنی و عقلی، کودک به مرور نام نقاط مختلف بدن خود را یاد می‌گیرد که لازم است در این دوران آموختن صحیح اسامی اعضای تناسلی توسط والدین به تنهایی یا به کمک مشاوران به جای اسامی نامانوس مورد توجه و اهمیت ویژه قرار گیرد. به مرور با رشد کودک و آشنایی با محیط پیرامون و شناخت بیشتر نقاط مختلف بدن کودک درمی‌یابد که لمس برخی نقاط بدن برای وی خوشایند است.

کودکان را برای روبه رو شدن با حوادث آماده کنیم

نویسنده : admin
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391 06:06 ب.ظ

                                                   



                                                                                                         


کودکان را برای روبه رو شدن با حوادث آماده کنیم

در این جهان،انسان مصایب و حوادث مختلفی را تجربه می کند. یک مصیبت و رنج می تواند نزدیکتر از آنچه تصورش را می نماییم برای ما روی دهد. واکنش هایی که کودکان پس از هر نوع حادثه و رنج نشان می دهند می تواند سبب بروز پریشانی و روان پریشی گردد. حال با رنج کودکانمان چه کنیم و چگونه در ادامه زندگی شان به آنان کمک کنیم؟

 

واکنش کودکان در برابر حوادث

اکثر والدین زمانی که رفتار کودکانشان نشان دهنده پریشانی و اضطرار است آن را تشخیص می دهند. در شرایط عادی و زمانی که هیچ گونه بحرانی وجود ندارد، والدین به خوبی متوجه کوچکترین تغییر در رفتار کودکان می شوند. اکثر مادران می توانند تشخیص دهند که پسر یا دختر جوانشان روز بدی را در مدرسه گذرانده ، یا با دوست خود بحث و جدل کرده است.

حوادث و بلایا، وقایع عادی و روزمره ای نیستند، بنابراین بر روی فعالیت های عادی و روزمره ما اثر بسیار نامطلوبی خواهند داشت.به هنگام بروز حوادث و مصائب ، همه ما سعی بر آن داریم تا خود را به نحوی نجات دهیم و بنابراین توجه کمتری نسبت به حمایت و پشتیبانی از همدیگر خواهیم داشت و بدین ترتیب کودکان - بیشتر از سایرین - اثرات حوادث و بلایا را تجربه می کنند.

آکادمی روان پزشکی کودک و نوجوان آمریکا می گوید:واکنش کودک نسبت به یک حادثه نظیر حوادثی مانند طوفان، سیل، زلزله یا آتش سوزی،بستگی به میزان خرابی و ویرانی ایجاد شده پس از آن دارد. مرگ اعضای خانواده یا دوستان طی این حوادث،دردناک ترین مصیبت پس از خرابی خانه، مدرسه و شهر است.میزان تأثیر حادثه بر روی کودکان با آگاهی آنان از شدت خرابی از طریق اطلاع رسانی از تلویزیون و دیگر رسانه های گروهی تحت تأثیر قرار می گیرد.a

اسباب بازی های مناسب کودکان پیش دبستانی

نویسنده : admin
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391 06:04 ب.ظ




 

اسباب بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی

 بازی و اسباب بازی برای کودکان بسیار مهم می باشد. به طوری که آنها بیشترین ساعات بیداری خود را به بازی و فعالیت می پردازند. کودکان زمان بازی را بسیار دوست داشته و این زمان را بر هر چیز دیگری مقدم می دارند. انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار حائز اهمیت است. به طوری که بهترین و مناسب ترین اسباب بازی برای کودکان به ویژه در سنین پیش دبستانی، اسباب بازی های آموزشی است. چرا که این گروه از اسباب بازی ها موجب پرورش تفکر، تخیل، سرگرمی، لذت و مهمتر از همه یادگیری در کودک می گردد و او را با مفاهیم و دنیای پیرامون آشنا می سازد. علاوه بر اینها، اسباب بازی باید از ایمنی و کیفیت لازم برخوردار باشد. به اعتقاد انجمن جهانی تعلیم و تربیت دوران کودکی ( ACEI ) [1] ، اگر اسباب بازی های کودکان به دقت انتخاب شوند، موجب ارتقای کیفیت بازی و رشد کودک می گردند. اسباب بازی های آموزشی، نقش بسزایی در رشد کودکان پیش دبستانی ایفا می نمایند. آنها موجب بالا رفتن هوش، مهارتهای اجتماعی و همچنین رفتارهای احساسی کودکان می گردند. اینگونه اسباب بازی ها طراحی شده اند تا دید وسیع تری در گروه های سنی مختلف ایجاد نمایند.

 

 

هدف از اسباب بازی های آموزشی:

به طور کلی اسباب بازی های آموزشی دو هدف عمده دارند: یکی سرگرمی و دیگری توسعه مهارتهای کودکان. اولین هدف کاملا روشن است. کودکان دوست دارند که بازی کنند. بنابراین تمام اسباب بازیها به انضمام اسباب بازیهای آموزشی، برای کودکان جنبه سرگرمی دارند مگر اینکه کودک، خود تمایلی به بازی کردن نداشته باشد. دومین هدف اسباب بازی های آموزشی توسعه مهارتهای کودکان می باشد. اما این هدف برای همگان کاملا واضح و روشن نیست. بیشتر والدین فکر می کنند که تنها هدف اسباب بازی ها تفریح و سرگرمی است. آنها نمی دانند که اسباب بازی های آموزشی برای کمک به آموزش بهتر کودکان طراحی شده اند. به همین دلیل است که در انتخاب اسباب بازی، بیشتر اسباب بازی هایی که جنبه لوکس و فانتزی دارند را برای کودکانشان خریداری می نمایند.

نقش والدین در تربیت کودکان تیزهوش

نویسنده : admin
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391 06:03 ب.ظ




خلاصه ای از نظریات مربوط به تیزهوشان

تفکر پیرامون افراد تیزهوش و با استعداد، سابقه طولانی دارد و احتمالاً به زمانی برمی گردد که انسان متوجه تفاوت فردی شد، در یونان قدیم افلاطون عقیده داشت که کودکان باهوش باید در سنین کودکی انتخاب شده و به آنها به طور اختصاصی علوم و فلسفه تعلیم داده شود. او می گفت سرآمد افراد باید فرمانروا باشد. بقای دموکراسی یونان بستگی به توانایی آن کشور در آموزش و پرورش افراد برجسته و با استعداد دارد. طرز تفکر و آداب و رسوم جوامع نقش مؤثری در شناسایی و تعلیم و تربیت کودکان سرآمد دارد. در یونان عقیده این بود که تیزهوشی موهبتی الهی است و دریچه ای به جهان نامتناهی. مفهوم نبوغ و استعداد همیشه نسبی بوده و در طول تاریخ در بین جوامع مختلف به یک معنی نبوده است. تفاوت های جوامع در طول تاریخ همیشه در تغییر و تکامل بوده و ترغیب و تشویق افراد سرآمد دستخوش تحولات گوناگونی بوده است. به طور مثال بعد از ظهور مسیحیت و گرایش های مذهبی در جوامع غربی، مردم افراد سرآمد را پیامبران و بعد رهبران مذهبی، کشیش ها و کسانی می دانستند که قدرت بیشتری در تفسیر روشن احکام الهی و چگونگی بهشت و دوزخ داشتند.

با ظهور اسلام در شرق و تبلیغ و تشویق تحصیل در بین مسلمانان، تاریخ شاهد نوابغ بزرگی در علوم ریاضی و پزشکی، فلسفه و ادبیات و هنر است. با آغاز رنسانس در اروپا، پذیرش مفهوم افلاطونی نبوغ و تیزهوشی به تدریج موجب بروز تحولات وسیعی در زمینه های فلسفی، علمی و صنعتی شد. این نهضت باب تازه ای را در تمدن و فرهنگ غرب گشود. در واقع از این دوران بود که در غرب فکر پرورش استعدادهای درخشان به شکل پیوسته و سازنده نضج گرفت و تا به حال ادامه یافت است. از جمله عقاید منفی رنسانس در مورد نبوغ این بود که ابداع و خلاقیت اهانت به آداب و رسوم جامعه است. از جمله دیگر عقاید منفی این بود که نبوغ را مساوی با بیماری روانی می دانستند و این امر پایه تحقیقات زیادی را بنیان نهاد.

تحقیقات ترمن و کاکس (1925) نشان داد هیچ گونه رابطه ای بین تیزهوشی و غیرعادی بودن وجود ندارد تفاوت افراد عادی با سرآمد در درجه اول میزان هوشی آنهاست، نه در نوع انسان بودن و میزان هوش هم قابل اندازه گیری می باشد.

مراقب باشید کودک تان زیاد تلویزیون تماشا نکند

نویسنده : admin
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391 06:02 ب.ظ





روان شناسان بر این باورند که فرزند پروری هنری است که نیاز به خلاقیت، صرف انرژی، زمان و هزینه دارد. بخش عمده ای از این انرژی صرف برنامه ریزی و مدیریت اوقات فراغت فرزندان می شود. البته نتیجه کار همیشه رضایت بخش نیست، چراکه بسیاری از والدین در تامین شرایطی مناسب برای پر کردن اوقات فراغت کودک یا نوجوان شان، بخصوص در تعطیلات نوروزی به علایق و نیازهای فرزندشان توجه نمی کنند.

 

وقتی برنامه ریزی برای اوقات فراغت فرزندان، متناسب با نیازهای روحی و جسمی آنها صورت نمی گیرد، کودکان و نوجوانان تصور می کنند که بیشتر وقت شان را باید برای تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری که بیشترشان هم خشونت آمیزند، صرف کنند؛ در حالی که ضایعه ناشی از تماشای کارتون ها یا انجام بازی های خشن، کمتر از خشونت های اجتماعی نیست.

 

علت گرایش کودکان و نوجوانان به بازی های کامپیوتری یا کارتون های خشن، ارضا شدن حس هیجان و رقابت خواهی است که در قالب این نوع برنامه ها نهفته است و از نیازهای روحی این مقاطع سنی محسوب می شود.

 

● کودک هیجان می خواهد

روان شناسان تاکید می کنند این درست است که بچه های امروز با توجه به آپارتمان نشینی بیش از پیش به فعالیت های ورزشی نیاز دارند، چراکه ورزش غیر از آن که نوعی فعالیت بدنی، اجتماعی و گروهی محسوب می شود، نوعی بازی هم به حساب می آید و می تواند به حس هیجان خواهی و رقابت پذیری کودک هم پاسخ بدهد. حال این بازی ها می تواند جنبه جسمی داشته باشد یا به تقویت قوای فکری یا تخیل کودک کمک کند.

مهد كودک(آشنایی كودک با مهد كودک)

نویسنده : admin
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391 06:00 ب.ظ




آشنایی كودک با مهد كودک

كودك از 3 سالگی آماده ورود به مهد كودک می شود. اما در این بین نگرانی والدین و وابستگی كودک ، مشكلاتی پدید می آورد . به عبارتی از یك طرف والدین هنوز مطمئن نیستند كودكشان آمادگی لازم را برای رفتن به مهد كودک دارد و از طرفی دیگر كودك هنوز خود را وابسته حس می كند و ممكن است نخواهد از خانواده جدا شود . البته این امر برای همه بچه ها یكسان نیست و بعضی به راحتی محیط مهد كودک را می پذیرند و به آن دلبستگی پیدا می كنند . اما در مورد كودكان وابسته ، كارشناسان توصیه می كنندكه والدین برای حل این مشكل قاطعیت داشته باشند.اول فكر كنند چه چیزی به صلاح فرزندشان است، بعد تصمیم آخر را بگیرند.در این مورد نباید والدین احساساتی شوند ، باید بتوانند گریه های كودك را موقع ورود به مهد كودک تحمل كنند،مانند زمانی كه گریه های كودك را موقع واكسن زدن تماشا می كنند . چرا كه به گفته محققین" واقعاً مهد كودک مانند واكسن عمل می كند و می تواند فرزند ما رادر برابر آسیب های بسیاری واكسینه كند ."

در مورد بچه های وابسته ، برخی از كارشناسان معتقدند بهتر است ورود آنها را به مهد كودک، جلوتر بیندازیم.در این باره تابستان زمان مناسبی است ، چرا كه كلاس پیش دبستانی تعطیل است و مهد كودک خلوت تر و مربی ها می توانند برای هر كودك زمان بیشتری را صرف كنند تا كم كم به محیط مهد كودک خو بگیرند از طرفی بچه ها می توانند از برنامه های تفریحی نیز بیشتر لذت ببرند.

 

چگونه بچه هایی راكه تمایلی به مهد كودک ندارند،متقاعد كنیم؟

درمورد مهد كودک ،والدین نباید انعطاف داشته باشند.چرا كه اگر كودك بفهمد می تواند هر وقت كه نخواست از رفتن به مهد كودک امتناع كند، دیگر قاطعیت و نفوذ شما از بین خواهد رفت.در حقیقت این كودك است كه شما را تربیت می كند و فرمان می دهد.اما بهتر است از قبل، برایش مشخص كنید كه او" باید" با شما همكاری كند و اگر به مهد كودک نرود ، مثلاً تنها می ماند.در روزهای نخست ورود كودکان به مهد كودک، والدین باید به هر ترتیب كه شده از غیبت او خودداری كنند تا به تدریج،كودك با همه برنامه های مهد كودک آشنا شود و كم كم رابطه عاطفی با دوستانش پیدا كند.

مقرات منزل را برای بچه ها توضیح دهید !

نویسنده : admin
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391 05:49 ب.ظ


 

خیلی از والدین معتقدند که بچه بیشتر از توضیح شنیدن، نیازمند تحکم و قانون پذیری است. این درست که شما باید چهارچوب های رفتاری را به فرزندتان بیاموزید اما واقعیت این است که بچه ها وقتی توضیحات شما را برای وضع یک قانون می شنوند، عملکرد و همکاری بهتری دارند.

 

روانشناسان معتقدند که والدین باید همواره به نیازهای زمینه ای کودک توجه کنند، به کودک اطلاعات بدهند و دلایل خود را برای او توضیح دهید؛ مثلاً اگر روی دیوار را خط خطی یا نقاشی می کند برای او توضیح دهند که ما چرا فقط از کاغذ برای نقاشی و رنگ کردن استفاده می کنیم و چرا باید در حفظ و نگهداری خانه تلاش کنیم.سعی کنید به جای بگو مگو با بچه ها، دلیل نوع رفتار او را بفهمید.

 

اگر کودک شما نسبت به خواهر کوچکترش خشم نشان می دهد و او را کتک می زند تشویقش کنید خشم و حسادت خود را به روش بی ضررتری نشان دهد. همچنین محیط را برای او تغییر دهید، اغلب اوقات ایجاد تغییر در محیط آسان تر از تغییر دادن کودک است.

 

به کودک عملاً نشان دهید که می خواهید چگونه رفتار کند، به جای دستور دادن به او قدرت  انتخاب بدهید، گاهی نیز تخفیف های کوچکی به کودکتان بدهید و مثلاً به او بگویید چون خسته هستی می توانی امشب مسواک نزنی.

 

گاهی اجازه دهید پیامدهای طبیعی رفتار کودک رخ دهد و بیش از حد او را نجات ندهید چرا که کودک بعد از مدتی به موجودی تنبل و تن پرور تبدیل می شود؛ مثلا اگر کودک شما حوله خیسش را پس از حمام آویزان نکرده است، بگذارید روز بعد با حوله خیس مواجه شود.

 

نقصان های رشد خلاقیت های كودكان

نویسنده : admin
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391 05:43 ب.ظ






زندگی در
قرن بیست ویكم در همه ابعاد با آنچه گذشتگان ما حتی در یك قرن پیش تجربه كرده اند تفاوت های زیادی كرده است.
گذشته از پیشرفت های علمی و اضافه شدن روزافزون تكنولوژی به زندگی بشر امروزی و ماشینی تر شدن زندگی شاهد تغییر نیازهای افراد، روابط بین آنها و به طور كلی تغییر در زندگی اجتماعی انسان ها هستیم.
این تغییرات به قدری شگرف و تأثیرگذارند كه حتی روابط صمیمی و عاطفی ما را دگرگون كرده است.
یكی از مهمترین موارد در بررسی علل بروز این معضلات به نقش خانواده در تربیت فرزندان و همچنین مدارس در كمك به رشد و شكوفایی همه ابعاد روانی، عاطفی، ذهنی، بدنی و اجتماعی دانش آموزان مربوط می شود.
دوران نوجوانی نقشی اساسی در شكل گیری شخصیت افراد دارد و تا حدود زیادی نحوه سازگاری آنها با شرایط زندگی آینده را تعیین می كند. حال آن كه با بررسی الگوی پرورش
كودكان درخانواده ها و مدارس مشخص می شود كه نقص های بسیاری در كمك به شكوفایی توانایی و خلاقیت كودكان وجود دارد.
امروزه شاهدیم كه خانواده های بسیاری سعی در فراهم كردن بهترین امكانات آموزشی برای فرزندان خود دارند با این استدلال كه این روش منجر به موفقیت حتمی نوجوان در زندگی خواهد شد غافل از این كه پیشرفت تحصیلی تنها یكی از روش ها برای نیل به موفقیت است و نه خود موفقیت.

نقش والدین در رشد روانی ، ذهنی ، اجتماعی و عاطفی فرزندان

نویسنده : admin
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391 05:42 ب.ظ




از نظر روانی ، پدر مظهر قدرت است و كودكان تلاش می كنند پدر را كه از نظر جسمانی از آنها قوی تر است ، تكیه گاه خود قرار دهند.

از نظر عاطفی و معنوی ،پدر فردی است كه نقش ویژه ای در تربیت فرزند ،چه دختر و چه پسر دارد و می تواند این فرایند را در جهت اینكه دختر بچه را به تكامل برساند و فرزند پسر نیز با مشاهده او نقش یك مرد را به طور كامل بازی ورهبری كند .

اما اینكه چقدر می تواند در رشد عاطفی ،تربیتی ،اجتماعی نقش داشته باشد ،به فرهنگ هر قوم و ملتی بر می گردد . اگر به فرهنگ های گوناگون مراجعه كنیم در بعضی از آنها نقش برجسته ای نسبت به ملل دیگر دارد .

البته به نظر می رسد در برخی تئوری ها وقتی صحبت از ارتباط می شود ،حرف نخست را مادر می زند و به نقش پدر كمتر پرداخته می شود ، زیرا وجود مادر است كه در ابتدا و پیش ازتولد با كودك ارتباط برقرار می كند و این ارتباط نزدیك از طریق شیر دهی مراقبت ایجاد می شود .

در حالی كه در تحقیقات نشان داده شده فرزندانی كه فقط تحت سرپرستی پدر رشد پیدا كنند و به اصطلاح تك والدی هستند ،از نظر عاطفی با خلاءهای زیادی روبرو می شوند و این اتفاق درپسرها بیشتر نمایان می شود .

اما در خانواده هایی كه به صورت طبیعی فرزندان رشد می كنند ،در ابتدای امر مادر نقش زیادی در جهت عاطفی ایفا می كند ،اما بعد هااین ارتباط باید به سمت پدر سوق پیدا كند . در سا لهای اخیر نقش پدر در تربیت و برقراری ارتباط عاطفی بیشتر تاكید شده و برای هر كدام از همسران وظیفه ای را مشخص كرده اند كه از نظر بهداشت روانی مادر خسته نشود .

نحوه پوشش و حجاب مادر یا پدر، تأثیر عمیقی بر رفتار كودك دارد

نویسنده : admin
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391 05:41 ب.ظ




نحوه پوشش و حجاب مادر یا پدر، تأثیر عمیقی بر رفتار كودك دارد و در واقع پدر و مادر با ارائه اعمال و رفتار مناسب و به شكل غیركلامی ارزشها و هنجارهای سالم را از همان ابتدا....

 لزوم پوشیدگی زن در برابر نامحرم یكی از مسایل مهم اسلامی است و در قرآن كریم در این خصوص تصریح شده است.

به همین دلیل در اصل مطلب از جنبه اسلامی نمی توان تردید كرد، ولی این كه بعضی از دختران جوان پوشش خود را به طور كامل رعایت نمی كنند، بیشتر به علت ناآگاهی آنان نسبت به فلسفه حجاب برمی گردد. این گروه غالباً گمان می كنند حجاب موجب سلب آزادی زنان می شود و می پرسند با توجه به اینكه خداوند زن و مرد را آزاد آفریده است، چرا باید فقط زنان حجاب داشته باشند؟ شهید "مطهری" در پاسخ به این سؤال در كتاب «مسأله حجاب» آورده است: «فرق است بین زندانی كردن زن در خانه و موظف داشتن به این كه وقتی می خواهد با مرد نامحرم روبه رو شود پوشیده باشد. در اسلام محبوس ساختن و اسیر كردن وجود ندارد،حجاب در اسلام وظیفه ای است كه بر عهده زن نهاده شده تا در معاشرت و برخورد با مرد كیفیت خاصی را در لباس پوشیدن مراعات كند. این وظیفه نه از ناحیه مرد بر زن تحمیل شده و نه چیزی است كه با حیثیت و كرامت او منافات داشته باشد و یا تجاوز به حقوق طبیعی او كه خداوند برایش تعیین فرموده، محسوب شود.همچنین گفته است: «شرافت زن اقتضا می كند هنگامی كه از خانه بیرون می رود سنگین، متین و باوقار باشد و در طرز لباس پوشیدنش هیچ گونه عمدی كه باعث تحریك و تهییج شود به كار نبرد.»

نقش الگوی خانواده
:: حقوق تمامی مطالب این سایت محفوظ است

طراح: سایت ستاپ
Related Posts