5 دبستانی

وبلاگی برای تمام کودکان

ورود

صفحات جانبی

تبلیغات

آموزش ابتدایی در استرالیا

نویسنده : admin
تاریخ : پنجشنبه 22 تیر 1391 08:51 ب.ظ




در روزگار ما، همهِ ملتها با هر نظام سیاسی و اجتماعی پیشرفته یا در حال پیشرفت به مسئله برنامه ریزی و اصلاحات آموزشی، با توجه به آخرین روشهای آموزشی و فنی و پیشرفت های علمی جهان، توجه خاص دارند. این توجه تقریباً فراگیر و جهانی است. مطالعه بر روی نظام تعلیم و تربیت سایر كشورها چه از نظر واحدهای آموزش و پرورش، انواع آموزش و پرورش، سطوح آموزش و پرورش و.... به ما كمك می كند تا دریابیم دیگران در راه ساختن نظام های نوین آموزشی خود چه اقداماتی را به عمل آورده اند و چه تدابیری را در جهت اصلاحات آموزشی خویش اتخاذ كرده اند، زیرا امروزه صاحب نظران مآل اندیش تعلیم و تربیت جهان بر این باورند كه آگاهی از تحولات و اصلاحاتی كه در نظام های آموزشی كشورهای موفق جهان و یا كشورهایی كه به دنبال موفقیت، پیشرفت و توسعه هستند، می تواند ضریب اشتباهات برنامه ریزان و مجریان طرح های آموزشی را در تدوین و تنظیم لوایح و طرح های آموزشی، رده بندی مسائل و تعیین اولویت های اجرایی، اعمال روشهای علمی و جذب منابع و اعتبارات مالی كاهش دهد و اداره كنندگان نظام آموزشی را در كشف و تحلیل مسائل تربیتی یاری رساند. لذا در این مقاله آموزش ابتدایی را در استرالیا مورد بحث و بررسی قرار می دهیم. ساختار نظام آموزشی در استرالیا به طور كلی نظام آموزشی در استرالیا بر مبنای 6 تا 7 سال ابتدایی، سه تا چهار سال آموزش متوسطه دورهِ اول و دو سال آموزش متوسطه دورهِ دوم و حداقل دو سال آموزش عالی است. طول مدت آموزش اجباری تا 15 سالگی (در ایالت تاسمانی تا 16 سالگی است.) كه مقارن پایان تحصیلات دوره اول متوسطه می باشد. در مجموع هدف از آموزش و پرورش در استرالیا پاسخگویی به نیازهای مختلف جامعه و اولویت دادن به نیازهای آموزشی مناطق آموزشی دورافتاده و محروم است. آموزش ابتدایی آموزش ابتدایی، مرحلهِ اول از دوره اجباری در استرالیاست. با آن كه آموزش قبل از سن6سالگی اجباری نیست ولی بیشتر اطفال در استرالیا آموزش خود را از سن پنج سالگی آغاز می كنند و در حدود هشتاد درصد آنها در مدارس دولتی و بقیه در مدارس غیردولتی ثبت نام می كنند. در بیشتر ایالتها در استرالیا، یك كلاس آمادگی یا كودكستان در مدارس ابتدایی وجود دارد. در سرزمین شمالی استرالیا یك مرحلهِ گذر وجود دارد كه ساختار ثابتی ندارد و كودكان هنگامی كه آمادگی پیدا كنند از این مرحله به كلاس اول ابتدایی وارد می شوند. كودكان در ماه فوریه (بهمن ماه) در كلاس اول پذیرفته می شوند ولی برخی از ایالتها در نیمهِ سال نیز دانش آموز جدید می پذیرند و در سرزمین شمالی و ایالت جنوب ثبت نام پی در پی است و زمانی كه دانش آموزی پنج سال تمام داشته باشد از او ثبت نام به عمل می آید. مدارس ابتدایی معمولاً مختلط هستند و تا سن دوازده تا سیزده سالگی دانش آموز می پذیرند. تعداد دانش آموزان به طور متوسط 30 نفر در كلاس است ولی در نواحی روستایی به این میزان نمی رسد.

ادامه : عوامل ضعف آموزش ریاضی و مشكلات مربوط به آن

نویسنده : admin
تاریخ : پنجشنبه 22 تیر 1391 08:51 ب.ظ

            


                                                                    


اكنون ریاضیات بیش از هر زمان دیگر ملموس شده و نقش حیاتی یافته است در ربع‌قرن گذشته، ریاضیات و روش‌های ریاضی به جزء لاینفك، فراگیر و اساسی علوم و تكنولوژی و اقتصاد تبدیل شده است كه در آستانه قرن بیست و یكم ناتوانی در درك یا به كارگیری ریاضیات نماینگر یك شكاف آموزشی است.

بارها خودمان را عقب افتاده نامیده‌ایم، اما هرگز سعی نكرده‌ایم در جهت رفع این معضل گامی برداریم چون فكر می‌كنیم از ما بهترون هستند معلمان از درس نخواندن شاگردان شكایت دارند و دانش‌آموزان به محض گرفتن نمره بد از معلمان و نحوه تدریس آنها شاكی هستند اكثر والدین هم فكر می‌كنند این كار از عهده‌ی انها خارج است در آخر هم همه از زیر بار مسئولیت در می‌روند و از برعهده گرفتن قسمتی از خطاها، شانه خالی می‌كنند.


عوامل ضعف آموزش ریاضی و مشكلات مربوط به آن

نویسنده : admin
تاریخ : پنجشنبه 22 تیر 1391 08:50 ب.ظ

                    


                                                         

آنچه كه در این مقاله خواهید خواند ابتدا مقدمه‌ای كوتاه در رابطه با اهمیت ریاضی و آموزش ریاضی در كشور که دارای ضعف‌های است پرداخته شه در ادامه در مورد اهداف آموزش ریاضی به طور كلی بحث‌شده که شامل: هدف پرورشی، آموزشی، فرهنگی، عاطفی و اهداف آموزش ریاضی از نظر پولیا و افلاطون بیان گردیده‌است.

سپس مقاله به پنج قسمت از عوامل ضعف آموزش درس ریاضی پرداخته است كه هر قسمت نیز به مجموعه‌های از عوامل ضعف پرداخته است.

الف) عوامل و مشكلات ضعف آموزش درس ریاضی كه مربوط به محتوای كتاب‌های درسی می‌باشد كه در چهار قسمت توضیح داده شده.

ب) عوامل ضعف آموزش درس ریاضی مربوط به خود دانش‌آموز كه شامل 2 بخش است.

ج) عوامل ضعف آموزش درس ریاضی ابتدایی مربوط به روش‌های آموزش كه این عوامل به صورت مختصر توضیح داده شده.

د) عوامل ضعف آموزش درس ریاضی ابتدایی مربوط به معلمان كه مقدمه‌ای كوتاه بیان شده و سپس 8 مورد از این عوامل تیتروار بیان شده.

هـ) در این قسمت به چندین عامل دیگر به صورت مختصر اشاره شده است كه شامل نقش فضا و مكان، نقش خانواده، نقش كلاس‌های خصوصی، كمبود یافته‌های علمی درس ریاضی، كمبود وسایل آموزشی ریاضی، عدم توجه به طرح وارده در تدریس پس از بیان عوامل ضعف آموزش درس ریاضی در دوره ابتدایی نتیجه‌گیری و جمع‌بندی از مطالب بیان شده كه همه عوامل در ضعف آموزش ریاضی مؤثر هستند و تنها یك عامل را نمی‌توان مقصر اصلی شناخت در پایان مقاله راه‌كارها و پیشنهادهایی باتوحه به حوزه‌های عوامل ضعف و آموزش درس ریاضی بیان گردید كه در حدود 35 راه‌كار برای رفع نواقص و مشكلات می‌باشد.


مقدمه:

به محض اینكه كودك به مدرسه پا می‌گذارد با درسی به نام ریاضی آشنا می‌شود و معلم می‌گوید: «درس ریاضی را جدی بگیرید و برای فهمیدن آن احتیاج به تمرین بیشتری دارید». همین  كلمه‌ی جدی بگیرید برای دانش‌آموز مشكل آفرین است، زیرا یادگرفته است كه كارهای سخت را جدی بگیرد در نتیجه با ترس به مسائل آن نگاه كرده و ترس از این دارد كه ممكن است ان را خوب یاد نگیرد و این امر مقدمه‌ای است برای دوری كردن و حتی به وجودآمدن نفرت از درس ریاضی در كودكان در صورتی كه روژه گورسانی در مورد ریاضی می‌گوید: «نخستین وظیفه ریاضیات، ساختن و تحول‌دادن چیزی به جامعه است كه امروزه كمتر كسی خواستار آن است، یعنی «انسان» انسانی كه بیاندیشد، انسانی كه درست را از نادرست تشخیص دهد، انسانی كه شناخت و انتشار حقیقت را بر بسی چیزها از جمله یك تلویزیون برتری دهد، انسان آزاد نه آدم‌واره‌ای آهنی»[1].

كسانی كه می‌خواهند در این عصر یعنی عصر حاكمیت علم فعالیت كنند، لازم است ایده‌های تازه را جذب، طرح‌های نو را درك و مسائل غر سنتی را حل كنند. ریاضیات كلید مناسبی برای آمادگی جهت انجام این فعالیت‌هاست لذا علوم ریاضی تنها لازمه‌ی كار متخصصان آینده نیست، بلكه جزء لاینفك تعلیم و تربیت عموم مردم به شمار می‌رود پس ما معلمان وظیفه داریم كه در مورد گسترش و جذاب‌كردن این علم در بین دانش‌آموزان و حتی مردم تلاش بیشتری انجام داده و به بررسی علل ضعف‌ها و ارائه راه‌كارهای لازم در این خصوص بپردازیم كه اینجانب نیز بر حسب وظیفه خود به بررسی برخی از علل‌های ضعف آموزش ریاضی در دوره‌های ابتدایی پرداخته كه امیدوارم مورد استفاده شما بزرگواران قرار گیرد.

دوره ابتدایی در ژاپن و ویژگی های آن در 5 کشور موفق

نویسنده : admin
تاریخ : پنجشنبه 22 تیر 1391 08:46 ب.ظ

                          


                  

بدون شک در نظام آموزش و پرورش رسمی هر کشوری، مقطع ابتدایی هم به لحاظ کمی یعنی تعداد معلمان و دانش آموزان و هم از نظر کیفی یعنی تاثیری که این دوره در موفقیت تحصیلی دانش آموزان در سراسر زندگی و دوران تحصیل دارد، از اساسی ترین و مهمترین مقاطع تحصیلی است و به جرات می توان گفت هیچ یک از دوره های تحصیلی از چنین اهمیتی برخوردار نیستند؛ زیرا تحقیقات نشان می دهد دانش آموزانی که در دوره ابتدایی با ناکامی تحصیلی روبه رو هستند، در تمام دوره های تحصیلی دچار اشکال می شوند. به همین دلیل کشورهای پیشرفته تمام هم و کوشش خود را به تعلیم و تربیت دانش آموزان در این مقطع معطوف کرده اند و در این میان، ژاپن موفقیت ترین و پیشرفته ترین کشور در زمینه آموزش و پرورش به حساب می آید. اما براستی ریشه این موفقیت در کجاست؟ معلمان مدارس ابتدایی در ژاپن معمولا از میان هدفهای آموزش و پرورش این دوره بیش از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و گسترش مهارت های ویژه به رشد عاطفی، اجتماعی و خود ادراکی دانش آموزان توجه دارند. آنها محیطی را سازماندهی می کنند که بر روابط انسانی، پیوندهای عاطفی، صمیمیت، رفتار گروهی و احساس تعلق خاطر به مدرسه استوار است. مبانی آموزش و پرورش ابتدایی ژاپن بیشتر بر شوق انگیز بودن مدارس ابتدایی، توجه زیاد به رشد شخصیت کودک و ارائه محتوای مناسب تاکید می کند.

دانش آموزان ژاپنی

برنامه های درسی دوره ابتدایی در ژاپن 2 ویژگـــی مهم دارد:

- بـــرنامه درسی ژاپنی ها خیلی مقتـــدرانه است و به تعبیر کارشناسان مختصـــر و مفیـــد است.

- از سوی دیگــــر، بر رشد همه جانبه کـــــودکان تاکید دارد.

روش تدریس ریاضی‎ ‎دوره ابتدایی در ژاپن

نویسنده : admin
تاریخ : پنجشنبه 22 تیر 1391 08:41 ب.ظ



مقدمه:
     استیگلر وهمکاران او(1996) معتقدند که فرهنگ آموزش مثل هر فرهنگ دیگری در جنبه های مختلف شامل عناصری است که در قالب سنت های رایج مورد قبول واقع می شوند. برخی از این عناصر مانند کتابهای درسی و برنامه های آموزشی و درسی را کارشناسان خبره تهیه می کنند. برخی از جمله شکل و ساختار امور آموزشی (مانند ساعات آموزش و میزان آن و روشهای ارزشیابی آموزشی )به طور مشخّصی تعریف می شوند و نهایتا برخی دیگر از باورها و انتظارات دانش آموزان و معلمان درباره نقش و هدفهایشان از فعالیتهای آموزشی و فرایند یاددهی- یادگیری ناشی می شوند.مجموعه این عوامل تا حدود زیادی آن چه را که در کلاس درس روی خواهد داد مشخص می کنند.‏
     آنچه در فرایند یاددهی- یادگیری در کلاس درس اثر می گذارد تا حدود زیادی به کارکردهای عناصری از فرهنگ آموزش مربوط می شود که در قالب برنامه های درسی ارائه می شوند و معلّم و دانشآموزان در کلاس درس از انها استفاده می کنند.
     معلمان و دانش آموزان با باورها و انگیزه های متفاوتی به کلاس درس می آیند. باورها و انگیزه های آنان در فرایند یاددهی- یادگیری تأثیر شگرفی دارند و فعالیتهای آموزشی کلاس درس را تا حدود زیادی تحت تأثیر خود قرار می دهند مثلا این که دانش آموزان با چه پیش فرضهایی به کلاس درس ریاضی می آیند و معلّم توانایی های دانش آموزان را در فهم مسائل ریاضی چگونه ارزیابی می کند. پاسخ این سؤال ها در فعالیتهای آموزشی معلم در کلاس تأثیر زیادی دارد. اگر دانش آموزان برای حل مسائل ریاضی فقط این باور را داشته باشند که باید به دنبال یک جواب صحیح رفت بیش از آن که به راه حلها و تفکر در فهم مسئله و چگونگی ان باندیشند به یافتن و بیان پاسخ صحیح اکتفا خواهند کرد. صرف نظر از این که تا چه حد مسئله را فهمید یا راههای مختلف حل آن را آزموده باشند.

چند روش برای شكوفایی استعداد ادبی دانش آموزان قلمت را بردار و بنویس!

نویسنده : admin
تاریخ : یکشنبه 18 تیر 1391 09:00 ب.ظ






  استعداد خلاقیت
در آخرین تعریفی كه از خلاقیت خواندم،
خلاقیت را به وجود آوردن چیزی جدید، مناسب و باارزش تعریف كرده بودند.
در كتاب «پرورش استعداد همگانی خلاقیت»¤، الكس اس. اسبورن كه یك مجله تخصصی درباره خلاقیت راه اندازی كرده است، نكته های قشنگی درباره خلاقیت بیان كرده است.
از آنجا كه آثار ادبی (نظم و نثر) همه از خلاقیت سرچشمه می گیرند، خواندن و آشنایی با این مقدمات، خالی از لطف نیست. (البته مطالب به قلم نگارنده است.)
¤ دو اتاق در ذهن ما
ذهن انسان دو كار انجام می دهد 1- خلق تصور 2- تجزیه و تحلیل
1- خلق تصور: تمام پدیده هایی كه به نوعی به تخیل و تصورات برمی گردد در این اتاق ذهن ما ساخته می شود. نیمكره راست مغز به ما كمك می كند تا با تصور اسب و پرنده، اسب بالدار بسازیم.
شعر و داستان از محصولات نیمكره راست مغز ماست.
2- تجزیه و تحلیل: دو دو تا همیشه چهار تا بوده و هست. این سخنان محكم از اتاق تجزیه و تحلیل كه در نیمكره سمت چپ مغزمان قرار دارد به گوش می رسد.
نگاه رسمی و
علمی داشتن به پدیده ها از ویژگی های این بخش از مغز ماست. ریاضی، زبان و... از تلاش های نیمكره چپ مغز ماست.
این نیمكره با تصور و تخیل كاری ندارد و تمام كارهایش را براساس ضوابط و قوانین انجام می دهد.
از دو نیمكره مغزمان باید به موقع استفاده كنیم. در خلق آثار ادبی، باید بكوشیم در اتاق نیمكره چپ مغزمان را به طور موقت ببندیم و وارد اتاق تصورات در نیمكره راست مغزمان شویم.
در این نیمكره تا دلتان بخواهد موضوع برای سرودن و نوشتن وجود دارد. «یورش مغزی» یا «بارش مغزی» یك روش ابتكاری برای تولید ایده های ناب و جدید است.
دو یا چند نفر دور هم می نشینند. موضوعی را در وسط جلسه قرار می دهند و در یك مدت
زمان معین هر ایده ای كه به ذهنشان می رسد را روی موضوع می بارانند. حاصل جلسه، شگفت آور خواهد بود. البته این روش چهار قانون دارد كه به آزادی ذهن در تولید ایده ها كمك زیادی می كند.
قوانین بارش مغزی:
1- انتقاد ممنوع: در طول جلسه بارش مغزی نباید از ایده خود و دیگران انتقاد كنیم زیرا ذهن ، خلاف ما را محافظه كار می كند. ترس از انتقاد یكی از مهم ترین موانع تفكر خلاق است.
2- كمیت مورد نظر است: هر چه تعداد ایده ها بیشتر باشد بهتر است.
3- هر چه ایده ها تخیلی تر و دور از دسترس باشند بهتر است زیرا ذهن خلاق تر عمل می كند و باعث پرواز بهتر ذهن در آسمان ایده ها می شود.
4- ایده ها می توانند با هم تركیب شوند: یعنی ایده ای كه شما مطرح كرده اید می تواند با ایده ای كه من دارم با هم تركیب شده و تشكیل یك ایده جدید بدهد.
بعد از این مقدمه از خلق و خلاقیت می رویم به استقبال چند روش خلاق در خلق آثار ادبی.
روش اول

شعر و داستان ما را ادامه دهید.
یكی از روش هایی كه می تواند نوجوانان را به سرودن و نوشتن علاقه مند كند، ادامه دادن اشعار یا داستان های نیمه تمام است.

روی برگه ای می نویسیم:
دوست مهربانم!

كاش دیگر در رختخوابم باران نبارد...

نویسنده : admin
تاریخ : یکشنبه 18 تیر 1391 08:58 ب.ظ






باز هم بی نتیجه بود. با دو دست شقیقه هایش را فشار داد. سرش گیج می ر فت. این بار دیگر می خواست به معلم مدرسه پسرش بگوید كه او را در كلاس و جلو دانش آموزان دیگر برای این عادت زشتش سرزنش كند. همه راه ها را امتحان كرده بود.انواع تنبیه ها و تشویق ها را برای ترك این عادت ناپسندش در نظر گرفته بود. اما هیچ كدام موثر نبود. شب ها همه چیز خوب بود. پسرك قول می داد و با وعده های مادر به خواب خوش فرو می رفت. اما صبح روز بعد، مادر می ماند و یك رختخواب خیس. پسرك انكار می كرد: «من این كار را نكردم.» مادر درمانده شده بود. شاید در تربیت كودكش سستی و سهل انگاری كرده بود. به چشمانش نگاه كرد، معصوم بودند و ترسان، دستش پایین افتاد و در برابر كودك بی گناه شرمگین شد... شاید یكی از كابوس های كودكان در سنین پایین، عدم كنترل دفع ادرار در خواب شبانه باشد، كابوسی كه باعث خجالت كودك هنگام خارج شدن از رختخوابش می شود. شب ادراری مشكلی است كه برخی از والدین، كودكان را به خاطر آن تنبیه می كنند، غافل از این كه، این امر كاملا بدون اختیار كودك رخ می دهد. اصطلاح «شب ادراری» (Enuresis) به دفع غیر ارادی و ناتوانی در كنترل ادرار در طول ساعات شب اطلاق می شود كه عارضه شایعی است. بیش از 15 تا 20 درصد از كودكان 5 تا 6 ساله و حدود یك درصد از نوجوانان، شب ادراری را تجربه می كنند. شایع ترین سن بروز شب ادراری، حدود 3 سالگی است. این مشكل معمولا بین سنین 6 تا 8 سالگی و همزمان با بزرگ شدن مثانه و بهبود قدرت كنترلی مثانه از بین می رود. معمولا شب ادراری پدیده ای ارثی بوده و در پسران بیش از دختران رواج دارد كه به طور معمول پس از بلوغ متوقف می شود. به طور كلی این عارضه در 15 درصد كودكان در سن پنج سالگی دیده می شود و هرچند اغلب سیر آن رو به بهبود است، ولی در سنین بالای پنج سالگی باتوجه به عوارض روحی و اجتماعی كه برای كودك و خانواده وی ایجاد می شود، درمان ضروری می شود. آنچه اهمیت دارد دانستن این موضوع است كه شب ادراری بیماری نیست بلكه وضعیتی است كه نیاز به درمان موثر و مداوم دارد. پاتوفیزیولوژی شب ادراری پیچیده است و همین امر، درمان را دشوار می كند. در برخورد با این بیماران نكات مهمی را باید در تاریخچه و معاینه كودك استخراج و براساس آنها درباره درمان یا ارجاع به ارولوژیست اطفال تصمیم گیری كرد. گاهی شب ادراری علامتی از وجود مشكلی مهمتر است كه از جمله می توان به موارد زیراشاره كرد: ¤ ادراركردن غیرطبیعی (ضعیف بودن جریان ادرار، زورزدن، درد و بالاخره وضعیت غیرطبیعی گرفتن حین ادرار). ¤ خیس كردن كودك در حین بیداری. ¤ سابقه عفونت ادراری. ¤ وجود آنومالی های آناتومیك دستگاه ادراری یا عصبی. ¤ تكرار ادرار یا احساس ناگهانی نیاز به ادرار. ¤ وجود یبوست مزمن هم زمان. ¤ علاوه بر اینها، اگر كودك سابقه اختلال خواب مانند خرخر دارد، بهتر است از سوی متخصص گوش و حلق و بینی نیز معاینه شود. علت شب ادراری علل ایجادكننده شب ادراری ناشناخته اند: اما عوامل متعددی با این عارضه ارتباط دارند. - حجم مثانه: شب ادراری ممكن است به دلیل ظرفیت كم مثانه باشد. - سابقه خانوادگی: كودكان والدینی كه شب ادراری داشته اند، بیشتر احتمال دارد كه به این عارضه دچار شوند - عفونت: عفونت كلیه ها یا مثانه ممكن است باعث شب ادراری كودكی شود كه سابقه این مشكل را نداشته است. - كمبود هورمون ضد ادرار: میزان این هورمون در بدن كودكانی كه رختخواب خود را خیس می كنند كمتر از سایرین است. این هورمون ساخت ادرار را كاهش می دهد. بنابراین افراد دارای سطح پایین هورمون ضدادرار ممكن است ادرار بیشتری بسازند و مستعد شب ادراری باشند. - تاخیر در رشد و نمو: كودك ممكن است به علت تأخیر رشد دستگاه عصبی خود قادر به دریافت پیام از مثانه پر نباشد. - خواب بسیار عمیق: تعدادی از پزشكان به درنظرگرفتن این عامل به تنهایی اعتقادی ندارند. - رژیم غذایی: مصرف شكلات و مواد كافئین دار و محصولات غذایی حاوی مواد رنگی مصنوعی كودك را مستعد شب ادراری می كند. علل روانی و عاطفی: برخی از كودكان دچار مشكلات روانی و عاطفی اند و اعتماد به نفس كافی برای كنترل ادرار پیدا نكرده اند. این كودكان نیز مستعد شب ادراری اند.
:: حقوق تمامی مطالب این سایت محفوظ است

طراح: سایت ستاپ
Related Posts