5 دبستانی

وبلاگی برای تمام کودکان

.

صفحات جانبی

تبلیغات

اهداف فعالیتهای فارسی بخوانیم پایه ابتدایی

نویسنده : سیامک نوازش
تاریخ : چهارشنبه 3 بهمن 1397 09:35 ق.ظ
آنچه در این تحقیق ارائه می شود می تواند گوشه ای از فرایند عظیم یاددهی ویادگیری در فعّالیت های كتاب فارسی را به رشته ی تحریر در آورد وبر همه ی معلّمان تكلیف است تا با بررسی بخش به بخش هر تمرین آنها را آزموده وبهترین ها را گزینش و با دقّت ومراقبت لازم آنها را بكار بسته ونتایج بدست آمده را در فراخوان های مختلف در اختیار دیگر همكاران قرار دهند.

 

الف :شرح ، نقد و بررسی فعّالیت ها ی موجود دركتاب فارسی

 

این فعالیت ها شامل موارد زیر است:

 

 

*گوش كن وبگو

*ببین وبگو

* بگرد وپیداكن

*به دوستانت بگو

*واژه آموزی

*درست ونادرست

*نكته

*نمایش

*بازی

*كتاب خوانی

*با هم بخوانیم

*درك ودریافت

*گفت وشنود

*فعالیتهای ویژه

***(گوش كن وبگو)***

جایگاه فرهنگ بومی در کتاب های درسی و برنامه های مدارس

نویسنده : سیامک نوازش
تاریخ : سه شنبه 2 بهمن 1397 09:55 ب.ظ
فرهنگ عامیانه که از آن به فولکلور ( folklor )  یاد می کنیم . مجموعه ای از آداب و رسوم ، بازی ها  و ادبیّات شفاهی اقوام مختلف است که نشانه های بومی در آنها دیده می شود . ادبیّات شفاهی (  ادبیات عامیانه ) از قرن ها پیش در قالب ، ترانه ، قصّه ، ضرب المثل  و لالایی  بین مردم رواج داشته است که به طور شفاهی نسل به نسل منتقل  شده اند . چون این آثار از ذهن توده مردم برمی خاست ، به ادبیّات عامه شهرت دارند .

در هر سرزمین بنا به شرایط اقلیمی ، وضعیت معیشتی و باورهای مردم ، فرهنگ بومی ویژه ای شکل می گرفت . قصه هایی که  سینه به سینه روایت می شد و ترانه هایی که  مردم در شالیزارها  ، کوچ عشایر ، کنار دارِ قالی و در آیین های خود زمزمه می کردند ، افکار و آرزوهای  مردمی را نشان می دهد که احساسات خود را  با زبانی  ساده و بی پیرایه بیان کرده اند . این آثار بخشی از میراث فرهنگی ملّت هاست که خاستگاه و خالقان اصلی آنها ناشناخته هستند .  

درکشور پهناور ایران به دلیل وجود اقوام گوناگون و تنوّع فرهنگ ها و گویش ها ، حوزه فرهنگ و ادبیّات بومی ، غنی است .

 با تحلیل ادبیات شفاهی اقوام می توان درباره  شاخصه های فرهنگی و اجتماعی آنها اطّلاعاتی کسب کرد .

معرفی فرهنگ بومی به نوجوانان و ایجاد فضایی مناسب جهت پژوهش در این زمینه ، هدفی ارزشمند است که می تواند از مدرسه آغاز شود . آموزش و پرورش  ، دانشگاه ها ، میراث فرهنگی و گردشگری ، کتابخانه های عمومی و مراکز فرهنگی در شناسایی این آثار  به جوانان می توانند نقش مؤثری داشته باشند .

کتاب های درسی رکن مهمی از نظام آموزشی را تشکیل می دهند . محتوای این کتاب ها در دانش افزایی و هدایت دانش آموزان به رشته تحصیلی تاثیرگذارست .

:: حقوق تمامی مطالب این سایت محفوظ است

طراح: سایت ستاپ
Related Posts