5 دبستانی

وبلاگی برای تمام کودکان

.

صفحات جانبی

تبلیغات

نقشه مفهومی درس اول و دوم سوم علوم ششم ابتدایی

نویسنده : معلم
تاریخ : یکشنبه 13 مرداد 1398 09:28 ق.ظ

دانلود

تعلیم وتربیت اعتقادی، عبادی، اخلاقی

نویسنده : معلم
تاریخ : سه شنبه 8 مرداد 1398 09:18 ق.ظ

در بین ساحت های تعلیم و تربیت ساحت تربیتی «اعتقادی، عبادی و اخلاقی» دارای نقشی محوری است و بر سایر ساحت‌ها اولویت دارد.

این ساحت، بخشی از جریان تربیت رسمی و عمومی کشور بوده، و ناظر به رشد و تقویت مرتبه قابل قبولی از جنبه دینی و اخلاقی در وجود دانش‌آموزان است، لذا دامنه ساحت تربیت «اعتقادی، عبادی واخلاقی»،

خلقت‌شناسی، خلق‌شناسی، خودشناسی و خداشناسی و همچنین معرفت نسبت به معاد، نبوت و پذیرش ولایت رهبران دینی (پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع)) و پیروی از ایشان را در بر می‌گیرد.
چنین تربیتی که چهارچوب بنیادی و اصول آن بر اساس دین و آموزه‌های دینی است، بر همه ابعاد وجود انسانی بر اساس مبانی دینی تأثیر می‌گذارد.

در نگاه دینی، جهان غایت‌مند آفریده شده، و همه چیز و همه کس باید به سوی کمال غایی خویش در حرکت باشد. کمالِ آدمی معرفت به حقیقت خویش و سایر امور است که همه جلوه‌هایی از حق تعالی هستند. از این رو، این تربیت میزانی برای تمیز واقعیت از حقیقت، و ابزاری برای تلاش جهت انطباق این دو بر هم (العدل وضع کل شیء موضعه) در اختیار فرد قرار می‌دهد.

دین‌داری و دین‌ورزی نیز در همین راستا، تعریف می‌شوند: راهی برای تسهیل مسیر!

با چنین تربیتی، دانش‌آموز هر پدیدۀ مادی را بازشناسی و غایت وجودی آن را بازتعریف می‌کند، مسائل احتمالی موجود در مسیر به کمال رسیدن این پدیده را کشف کرده و با تلاش برای حل آن، در جهت به کمال رساندن آن گام بر می‌دارد.

مدل مدرسه در مسجد جهت اجرای ساحت تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی، اخلاقی برنامه های خود را دو دسته نظری و عملی برنامه ریزی کرده است که در ذیل به تشریح آن می پردازیم.

الف) نظری:

این مدل درزمینه قرآن، از ابتدا متناسب با سن دانش آموزان از آیات الاطفال بصورت قرائت، ترجمه کاربردی  و داستان استفاده می نماید

در زمینه روایات نیز، منتخبی از روایات مفاتیح الحیاه، منتهی الامال و سبک زندگی و سیره اهل بیت علیهم السلام را متناسب با استعداد وعلایق مخاطبین خود به کار میگیرد.

کلاس آموزش معارف نماز ( آداب و اسرار و احکام ) طبق تاکیدات مقام معظم رهبری ( استفاده از کلاس های تربیت مربی اقامه نماز برای متربیان) و حضور در ۲ نوبت نماز جماعت در مسجد اجرا می شود.

کلاس احکام با استفاده از کتاب آموزش فقه استاد فلاح زاده واحکام عملی بصورت نمایشی اجرا می شود.

کلاس های عمومی معارف شامل : نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، مفاتیح الجنان، سیره شهدا  و سیره علما میباشد.

خودشناسی، خداشناسی، خلیفه الله شناسی، معاد شناسی ( برای علاقه مندان بصورت عمیق و تخصصی برگزار میشود)

ب) عملی:

زیارت امام رضا و سایر ائمه علیهم السلام، پیاده روی اربعین حسینی و همچنین زیارت امامزاده ها و مزار شهدا شاخص ترینبرنامه های این مدل از نظر عملی میباشد. 

همچنین برگزاری هیات هفتگی، روضه و عشق و محبت به اهل بیت (ع)، خدمت به زوار امام رضا ( علیه السلام )، راهیان نور، دیدار با خانواده معزز شهدا، اعتکاف، روزه های مستحبی  و… سایر برنامه های این مدل محسوب می شود

تعلیم وتربیت اجتماعی وسیاسی

نویسنده : معلم
تاریخ : سه شنبه 8 مرداد 1398 09:18 ق.ظ

د ر میان ساحت‌های شش گانه تربیتی ( ساحت اجتماعی، سیاسی ) ناظر برآماده سازی فردی و جمعی متربیان در مسیر تحقق شأن « زیست جمعی » است و فرصتی است که به کسب شایستگی‌ها در متربیان می‌انجامد تا شهروندانی فعال و آگاه تربیت شوند، در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی مشارکت کنند ودر تعامل شایسته با نهاد دولت و سایر نهادهای مدنی و سیاسی به شکلی صحیح و فضیلت‌ مدارانه عمل کنند.همچنین در این رویکرد انتظار می‌رود متربیان بتوانند در یک فرآیند روشن و تمرین شده نقش خود را در نظام سیاسی تعریف و جانمایی کنند و از تکالیف و نقش اجتماعی خود و دیگران و حاکمیت، تصویر روشنی داشته باشند. به عبارتی ضمن فهم روابط قدرت و پیچیدگی نظام سیاسی در درون شبکه قدرت ملی آگاهانه و قانونمند مهارتی کسب کنند و نقشی آگاهانه و فعال در جامعه ایفا کنند.
برقراری ارتباط دوسویه بین « نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی » و « نظام سیاسی » از مقوله‌های ارزشمند، حساس و قابل تامل در نظام اجتماعی است. نظام آموزشی ابزار رشدآگاهی، سواد، دانش و مهارت از سویی و تعلیم‌ دهنده مشارکت اجتماعی از سوی دیگر است و نظام سیاسی نیز توقع دارد نظام آموزشی ارزش‌ها، آرمان‌ها و اعتبار و مشروعیت حاکمیت را در شهروندان نهادینه ساخته و مشارکت و پیوستگی اجتماعی را تضمین کند.

با در نظر گرفتن مقدمات فوق به اجمال به بیان رویکردها و بایسته‌ها و برنامه های آموزشی، در جهت تحقق اهداف «ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی» دانش‌آموزان، در مدل مدرسه در مسجد شهید حججی می‌پردازیم.

الف) نظری

درتاریخ مباحث  به صورت عبرت های تاریخیبیان میشود ومتناسب با تاریخ آن ایام به دانش آموزان مطالبی عنوان می گردد با عنوان اجتماعی و تاریخ تحلیلی   

با توجه به ایام الله های سیاسی اجتماعی جامعه مباحث همان ایام الله برای دانش آموزان مطرح میشود.

نقد و بررسی مسایل اجتماعی روز  نقد و بررسی دولت و مجلس وموضع گیری نسبت به عملکردهای ایشان نیز ازجمله برنامه های نظری این مدل درنظر گرفته شده است.

ب) عملی:

می توان گفت از جمله مهمترین برنامه های عملی در این ساحت حضور در راهپیمایی های مناسبتی مانند ایام الله ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن و همچنین شرکت در نماز جمعه می باشد.

نمایش فیلم و تئاتر درباره مسایل اجتماعی وسیاسی روز      

  مشارکت فعال با نهادهای محلی و موسساتی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره)، هلال احمر، بسیج، جبهه انقلاب فرهنگی و …   

  اردوهای جهادی در جهت محرومیت زدایی فرهنگی و مالی بصورت ماهانه نیز از برنامه های این مدل محسوب می شود.

تعلیم و تربیت زیباشناختی، هنری

نویسنده : معلم
تاریخ : سه شنبه 8 مرداد 1398 09:17 ق.ظ
ین ساحت ناظر به فعالیت قوه خیال و بهره مندی از عواطف، احساسات و ذوق زیبایی شناختی ( توان درک و تقدیر از موضوعات و افعال دارای زیبایی مادی یا معنــوی) و توان خلق آثار هنری و قدردانی از آثار و ارزشهای هنری است. مقصود اصلی دین تنظیم و هدایت حیات انسان در زمینه چهار ارتباط اصیل و ثابتی است که هر فرد باید به منزله موجودی آگاه و مختار با هستی ( رابطه با خویش، رابطه با خداوند، رابطه با انسانهای دیگر و رابطه با طبیعت ) برقرار کند. عقل و تجربه محدود آدمی ( ولو در شکل تراکم یافته جمعی ) به دلیل احاطه نداشتن بر همه واقعیات و حقایق مربوط به این روابط، نمی توانند بدون راهنمایی دین متکفل تنظیم و تدبیر شایسته آنها شــوند. هنر پدیده ای است پیچیده و در عین حال روحانی که از ابتدا با بشر همزاد و همراه بوده است. براساس همین است که هنر به عنوان یکی از موضوعات قابل آموزش در تمامی نظام های آموزشی مطرح می باشد. یکی از این رویکردها که بیانگر پرورش قابلیت های زیبایی شناختی دانش آموزان می باشد، رویکرد تربیت هنری است. امروزه در مدارس و مراکز آموزشی کشورمان تربیت هنری به جد گرفته نمی شود و در برنامه های درسی، هنر از جایگاه مناسب و شایسته ای برخوردار نیست که این مدل سعی در بر طرف کردن این مهم کرده است.

اکنون به توجه به مقدمه فوق به بیان رویکرد ها و برنامه های مدل مدرسه در مسجد شهید حججی در دو بخش نظری و عملی می پردازیم.

الف) نظری:

 مهم‌ترین مسائل علوم طبیعیه توسط امام صادق(ع) در سایه علم توحید بیان می‌شود. علومی که ما اکنون آنها را به این اسامی می‌شناسیم: طب، فیزیولوژی، فیزیک، شیمی، کیمیا، زیست‌شناسی، جانورشناسی، نجوم، هواشناسی، معدن‌شناسی، گیاه‌شناسی، شناخت آفات و همچنین برخی علوم عقلی و نظری

تدریس کتاب توحید مفضل در قالب چهار مجلس

مجلس اول: درباره شگفتیهاى آفرینش انسان

مجلس دوم: درباره شگفتیهاى آفرینش حیوان

مجلس سوم: درباره شگفتیهاى آفرینش طبیعت

مجلس چهارم: درباره ناملایمات و گرفتاریها.

ب) عملی :

 برگزاری کلاسهای مختلف تئاتر و سرود  وخوشنویسی .

برگزار کردن دوره های نویسندگی برای دانش آموزان در ۲ سطح عمومی و تخصصی.

مشاهده زیبایی های خلقت به وسیله بازدید از باغ موزه، باغ گل وگیاه، باغ پرندگان  و…

تدریس کتاب علوم در پایه های تحصیلی با نگاه معرفه اللهی با توجه به سن و خصوصیات هر پایه

تعلیم وتربیت اقتصادی وحرفه ای

نویسنده : معلم
تاریخ : سه شنبه 8 مرداد 1398 09:16 ق.ظ

این ساحت ناظر به توانایی آدمی در تدبیر امر معاش و تالش اقتصادی و حرفه ای ( درک و فهم مسائل اقتصادی، درک و مهارت حرفه ای، التزام به اخلاق حرفه ای، توان کارآفرینی، پرهیز از بطالت و بیکاری، رعایت بهره وری، تلاش جهت حفظ و توســعه ثروت، اهتمام به بسط عدالت اقتصادی، مراعات قوانین کسب و کار، احکام معاملات و التزام به اخلاق و ارزش ها در روابط اقتصادی ) است. دین خواستار سطحی از روابط اقتصادی و حرفه ای است که همه رابطه ها براساس عدل و احسان شکل گیرد. اهداف دین را نباید به محدوده زندگی فردی فرو کاست. حرکت انبیاء و امامان در پی ایجاد شکلی متفاوت در روابط اجتماعی و اقتصادی است. مومن در پرتو آموزش های دینی درمی یابد که او نسبت به دیگران تکلیفی دارد و دیگران بر گردن او حقی دارند. عدل، رعایت اســتحقاق ها است و احسان تفضل است، رعایت عدل در روابط اعتدال و تعادل را به دنبال دارد و احسان و تفضل به افزایش محبت و صمیمیت در اجتماع می انجامد.

اکنون با توجه به مقدمه فوق به بیان رویکردها و برنامه های مدل مدرسه در مسجد شهید حججی در جهت اجرای این ساحت میپردازیم.

الف) نظری:

توضیح پارامترهای اقتصادی مثل تورم و سود وزیان و…

آموزش احکام معاملات حلال وطیب و در مقابل معاملات حرام و ربوی

معرفی رشته های شغلی معمولی و تخصصی و بیان علوم لازم و مرتبط با هر شغل جهت آشنایی دانش آموزان و خانواده ها

آموزش مهارت بازاریابی محصولات

ب) عملی:

یک روز درهفته اختصاص به حرفه و فن عملی دارد که در آن دانش آموزان با توجه به علایق و استعدادهای خود زیر نظر مربی مربوطه و والدین یک شغل معین را لنتخاب کرده و درآن حرفه مشغول به فراگیری میشوند 

تعلیم وتربیت زیستی و بدنی

نویسنده : معلم
تاریخ : سه شنبه 8 مرداد 1398 09:16 ق.ظ

تربیت بدنی و ورزش به عنوان یکی از نیاز های ضروری جوامع در تحقیق اهداف و برنامه های اجتماعی هر جامعه ای دارد.این پدیده دارای کارکردهای متعددی بوده و با سایر پدیده های اجتماعی ارتباط و تعامل زیادی دارد.کارکردهای اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی و اخلاقی این پدیده را سایر پدیده ها متمایز ساخته و در بسیاری از کشورهای توسعه یافتهبرنامه ریزی جامعی در جهت هماهنگی و ارتباط آن و نیز تحقق اهداف و برنامه های آموزشی و پرورش از طریق آن به عمل آمده است بسیاری از اهداف تربیتی در ورزش ها و بازی ها نهفته است.از طریق بازی و ورزش به صورت آموزش مستقیم و غیر مستقیم می توان به هدف های اساسی تعلیم و تربیت همچون رشد ابعاد جسمانی، عقلانی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی دست یافت .بنابراین رعایت ارزش های اخلاقی و آموزه های دینی در ورزش در نظام آموزشی و پرورشی کشور عزیزمان ایران مخصوصا در دوره حساس ابتدایی و دیگر مقاطع تحصیلی ضرورت و اهمیت خاصی دارد

در این باره مقام معظم می فرمایند در اسلام مسئله جسم و روح توام اند و از هم قابل تفکیک نیستند.انسان نباید جسم و روح را با هم پرورش بدهد و پرورش جسم مقدمه ای برای پژوهش روح است،این مقدمه بودن به معنای تقدم زمانی نیست بلکه اینها همزمان انجام می گیرد، تربیت جسمانی و معنوی هر دو با هم و در کنار هم و به موازات هم هستند، این است نظر اسلام (کتاب مصاحبه ها ۱۳۶۶)

حال با توجه به مقدمات بالا به بیان برنامه ها و رویکرد های مدل مدرسه در مسجد در دو بخش نظری و عملی می پردازیم:

الف) نظری:

آشنایی و بررسی مسایل تغذیه ای متربی و خانواده ها     

آشنایی با منافع  ومضرات بازیها و ورزش هامثل فوتبال 

تربیت جنسی شامل ( آموزش ها ، راهکارها و آسیب ها ) برای خانواده ها و متربیان، متناسب با سن آنها

دعوت از اساتید طب سنتی مثل استاد روازاده و داوودی نژاد

آموزش هدفمند و ورزش های روز شامل : شنا، والیبال، دفاع شخصی و…

ب) عملی:

نرمش صحبگاهی روزانه تقویت ایجاد نشاط آفرینی

کلاس رزمی(دفاع شخصی) بصورت تخصصی

برنامه های ورزشی شامل شنا، کوهنوردی، والیبال، فوتبال دستی و پینگ پنگ

برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای جهت ایجاد و تقویت روحیه نشاط معنوی و جسمانی

طرح درس و برنامه هفتگی کلاس چند پایه

نویسنده : معلم
تاریخ : سه شنبه 1 مرداد 1398 10:14 ق.ظ
طرح درس های کلاس چند پایه
دریافت طرح درس کلاس چند پایه1
دریافت طرح درس کلاس چند پایه2
دریافت طرح درس کلاس چند پایه3
دریافت طرح درس کلاس چند پایه4

برنامه هفتگی کلاس چندپایه
دریافت برنامه هفتگی1
دریافت برنامه هفتگی2
:: حقوق تمامی مطالب این سایت محفوظ است

طراح: سایت ستاپ
Related Posts
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات